GULEROD - Seat har Danmarks billigste elbil lige nu, men vi kan ikke sige, hvad den kommer til at koste, fordi vi har lange leveringstider. Det er utilfredsstillende både for os og for kunden. Hvis der skal til at være afgift på elbiler under 400.000, så tror jeg at Mii Electric stiger med over 50.000 kr., og så får vi i hvert fald ikke en grøn omstilling til elbiler.
- Jeg har ikke nærlæst rapporten, men hvis vi skal have en grøn omstilling, kan jeg ikke se anden udvej end, at de bileejere med biler, som kører kort på literen, skal betale lidt mere. Det kan også være, at der skal være vejafgift. Hvis man lægger en krone ekstra på brændstofprisen sikrer man også, at dem som køre meget kommer til at betale. Jeg tror ikke på, at folk så begynder at handle brændstof i Tyskland.
- Jeg har faktisk ikke et drømmescenarium til, hvordan rapporten skulle have set ud. Det er bare vigtigt, at vi ved, hvad vi har at gøre med i forhold til afgifter. Det skal helst ikke være sådan, at afgiften hopper i store ryk. Vi har brug for alt andet. Som det ser ud lige nu kan vores kommende plug-in-hybrider blive en kæmpe succes på grund af afgiftslempelsen, men hvis man også ruller det tilbage, og man skal give 100.000 kroner mere, og så får vi kun solgt nogle få biler til nogle få firstmovers. Der skal være en økonomisk gulerod for at støtte salget.
"Vi skal have ro på"
KOMMENTERER TIL ELDRUP-RAPPORTEN: Michael Qvist, Salgskonsulent, Auto-House, Hvidovre