I FARTEN KAN det ligne en detalje, men den er afgørende som noget: Eldrup-kommissionens arbejde er udelukkende anbefalinger til politikerne; der er endnu ikke besluttet noget som helst. Alt tyder på, at politikerne lige her virkelig vil høre efter.
DER ER MANGE pointer i Eldrups udspil: Fx at han og kommissionen anbefaler at gå efter 750.000 elbiler i 2030 - og ikke en million; elller 1,5 som Klimarådet anbafeler. At han foreslår, at den nuværende 20 procents beskatning af elbiler forlænges efter den 1. januar, ligesom han foreslår, at der bindes 2.500 kr. pr. år efter hver eneste solgte elbil i ti år.
DERTIL TO "ikke-forslag;" at der ikke indføres roadpricing, da teknikken til opkrævning endnu ikke er på plads, samt at der alligevel ikke indføres det, vi i branchen har lært at kende som teknisk afgift.
GRUNDIDEEN VED TEKNISK afgift er, at der skal beskattes efter noget teknisk og ikke efter bilens værdi. Dette tekniske kunne passende være bilens CO2-udslip. Så ligger det i de grønne kort, at der på en bil med lavt CO2-udslip betales lav afgift. Dét ville være at skubbe til den grønne omstilling.
MEN DET HAR Eldrup bemærkelsesværdigt nok ikke foreslået. Forklaringen er bl.a., at det vil gøre luksusbiler en hel del billigere - og det ville nok ikke passe ind i Socialdemokratisk politik at beskatte den slags biler lavt.
DET KORTE AF det lange er jo, at der her er et udspil, der jo så gerne vil se grønt ud - men det virkelige opgør med modsætningen grøn omsætning vs. indtjening på afgifter kom aldrig. Dén bold overlader Eldrup til Christiansborg.
UGENS LEDER: Eldrup greb ikke dirigentstokken
Chefredaktør Flemming Haslund er ikke imponeret over den rapport Anders Eldrup har barslet med i næste to år.