TEKNOLOGI Som vi kender det så godt fra motorer og motorolie, så stiller ny teknologi nye krav til væskerne - og dermed kan man ikke længere bruge de gamle produkter. For motoroliernes del har teknologier som AdBlue, Direct Injection benzinmotorer, partikelfilter på benzinmotorer samt stigende krav til brændstoføkonomi ført til en sværm af nye motorolietyper de sidste fem år.
Med udviklingen inden for kølersystemer løber tiden også fra de gamle longlife og såkaldte universalkølervæsker. Avanceret zonestyring, ny produktionsteknik for alu-kølere, stadigt mindre motorer med stigende effekt, nye og mere omkostningseffektive materialer eller automatisk genopfriskning af nedslidte additiver i kølervæsken - alt sammen er de teknikker der gør, at kølervæsker, som fungerede glimrende tidligere, ikke duer i dag.
Er det nu også nødvendigt?
I de sidste 25 år er det VW, der har præget udviklingen af kølervæsker. Fra den første kommercielle longlife kølervæske i 1996 til den sidste nye og hidtil mest avancerede G12evo i 2019.
VW har netop åbnet op for, at den nyeste type erstatter alle tidligere typer af longlife kølervæske.
VW anvendte i forvejen G13 typen. Alligevel så den tyske producent så alvorlige problemer med produktet, at de investerede et tocifret millionbeløb i euro for at laboratorieteste alle de store kølervæske-producenters bud på fremtidens kølervæske - og køre de bedste af dem igennem to års hårde vejtest.
- Vi er stolte over, at det blev et produkt udviklet af producenten bag GlycoTech, som VW valgte til den nye G12evo - med bred marginal endda. Der var ingen tvivl om, at produktet hæver sig markant over alle andre produkter på markedet. Vi var godt nok forberedte på dette resultat, for BMW var igennem præcis samme øvelse et år tidligere og valgte samme produktformulering fra vores producent til BMW’s nye globale kølervæske. På det danske eftermarked hedder produktet GlycoTech EVO, fortæller Roar Eriksen fra Vantage Lubricants, der er dansk importør af GlycoTech, som sælges via grossisten FTZ.
Pas på med væske top-op
VW har kørt med den nye kølervæske som FirstFill i godt et år nu. Erfaringerne er så overbevisende, at G12evo nu er gjort bagud kompatibel, så VAG foreskriver, at alle deres biler fra cirka 1996 og frem skal have den nye kølervæske på ved næste skift. G12evo kan anvendes som Top-op i alle tidligere G12 typer - mens G13 bør toppes op med G13, indtil det er tid til et komplet skift af kølervæsken til G12evo.
Fra FTZ fortæller Sonni Isaksen, produktchef i kemi og olie, at grossisten netop er begyndt at fase GlycoTech 13 ud til fordel for GlycoTech EVO hos alle sine værksteder.
- For at sikre at overgangen bliver nemmest for værkstederne, har vi lagt præcise anbefalinger for skiftet op i vores Vehcare og FirztGear smøretabeller, så alle værksteder har adgang til de nye OE anbefalinger for hver enkelt bil, siger Sonni Isaksen.
Ikke G12evo til alle biler
For at værkstederne kan holde ryggen fri over for bilister og bilproducenter, er det vigtigt at følge OE kravene.
- VW foreskriver G12evo, som er et produkt indeholdende silikat - men det duer ikke på biler fra PSA, hvor man IKKE tillader silikat - og en kølervæske kan som bekendt ikke være med og uden silikat på samme tid. Derfor kan vi ikke anbefale brugen af universalprodukter, og derfor viser vores smøretabeller korrekt produkt på OE-niveau, siger Sonni Isaksen.
Kølervæske lige så vigtig som korrekt olie
Bilernes teknologi stiller øgede krav til OE-kølervæsker, der er vigtige for bilens køling og dermed smøring - og som nu erstatter tidligere longlife universalkølervæsker, forklarer Vantage Lubricants og FTZ bag GlycoTech-produkterne.