23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Business med klassiske biler er på vej igen

Om nogen kender Peter Clausen, MotorClassic, den danske klassikerverden - og dermed de forrtningsmæssige muligheder. Her er ekspertens status.

KLASSIKERSTATUS - Det er tydeligt, at interessen for klassiske biler stadig stiger, og bestanden af klassikere og veteraner over 30-35 år har aldrig været højere end nu.



Sådan konstaterer Peter Clausen, redaktionschef på FDM-bladet MotorClassic og en af landets største kendere. Han siger videre:



- Vi ser også flere og flere, der interesserer sig for det, vi kan kalde nyere klassikere eller youngtimere, altså biler fra 1990’erne. Ikke mindst sportslige japanere fra dengang. Hovedinteressen ligger dog stadig på biler fra 60’erne og 70’erne, mens ældre biler, især førkrigsbiler som Ford A og lignende, ikke har den store bevågenhed mere. De er simpelthen blevet for gamle til, at folk husker dem som en naturlig del af gadebilledet, og de er også bøvlede at køre i moderne trafik.



- Klassiske USA-biler fra 60’erne og 70’erne har også fået en større fanskare uden for de normale amerikanerbil-kredse. I dag tror folk ikke længere, at du er rocker, hvis du kommer kørende i en ældre Corvette eller Pontiac Trans Am. (som Peter Clausens egen! red.)



Branchen er på vej igen



Om mulighederne for at drive forretning i området klassiske biler, vurderer Peter Clausen:



- Rent branchemæssigt gik meget i stå tidligere på året, da coronaen lukkede landet ned, og det ramte både forhandlere, reservedelsleverandører og reparatører af klassiske biler og reparatører - og også hoteller, campingpladser med flere, der faktisk henter en hel del af deres omsætning i forbindelse med biltræf, f.eks. årsmøder i de mange danske bilklubber.



- Det er dog mit indtryk, at branchen er ved at komme på fode igen - interessen er der jo. Allerede før coronaen så vi dog ganske markante prisfald på især de dyrere klassiske biler som Porsche 911, Mercedes Pagode, Ferrari m.fl., fordi de professionelle investorer, der i det seneste årti har presset priserne enormt i vejret, nu lægger pengene andetsteds.



- Mere gængse biler i mere overkommelige prisklasser under 250.000-400.000 kr. er dog ikke faldet i pris, og det er et sikkert tegn på, at de „rigtige“ entusiaster, der køber en klassisk bil, de føler noget for, og som vil køre og nyde den, bestemt ikke har mistet interessen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093