REPLIK Brancheorganisationen Forsikring & Pension melder hus forbi i forbindelse med kritikken fra værkstederne. Motor-magasinet har bedt Maria Clausen fra Forsikring & Pension forholde sig til nogle af kritikpunkterne:
Hvorfor er der sjældent overensstemmelse mellem det angivne tidsforbrug i autotaks og det faktiske tidsforbrug?
- Tiderne i Autotaks er vejledende. Derfor vil der forekomme sager, hvor det faktiske tidsforbrug er anderledes end i Autotaks som løses fra sag til sag mellem værksted og forsikringsselskab. Autotaks’ data leveres primært fra bilfabrikanterne og vil altid være vejledende. Det betyder, at alle data til enhver tid kan ændres i forbindelse med den konkrete skadeopgørelse - fx hvis man har behov for mere tid til reparation af en skade, end der i første omgang er budgetteret med.
- Vi arbejder altid for at skabe mest mulig åbenhed og gennemsigtighed i skadeopgørelsesprocessen. Derfor opfordrer vi til, at der indgås en samarbejdsaftale mellem et værksted og et forsikringsselskab, og at aftalen altid indeholder timepriser, vilkår for afregningen og håndtering af skadesarbejdet på værkstedet. Men da det netop er hvert enkelt værksted og forsikringsselskab, der indgår en samarbejdsaftale, vil det stride imod konkurrencelovgivningen, hvis forsikringsbranchen udarbejder fælles standarder for prissætning. I sidste ende er det derfor altid op til værkstedet og forsikringsselskabet at forhandle den endelige samarbejdsaftale på plads
Hvorfor er det værkstedet, der skal finansiere udlån af lånebil?
- Vilkårene for lånebil afhænger af aftalen mellem værksted og forsikringsselskab. Med henvisning til de konkurrenceretlige regler er lånebil, som kan være et konkurrenceparameter, ikke en del af anvendelsen af Autotaks.
Har F&P en interesse i, at der er færre værksteder?
- Nej, det har Forsikring & Pension ikke.
Hvilke konkrete tiltag har F&P/forsikringsbranchen gjort det seneste år for at forbedre vilkårene for værkstederne. Og i hvilke sager har I føjet værkstedernes ønsker?
- I forsikringsbranchen vil vi selvfølgelig altid gerne i dialog med autobranchen om, hvordan man gør samarbejdet mellem værksteder og forsikringsselskaber endnu bedre igennem Autotaks. Et af vores konkrete tiltag for at forbedre vilkårene for autobranchen er, at vi har intensiveret vores B-2-B muligheder i Forsi.dk, så værkstederne har mulighed for at genbruge rapportdata i andre processer og dermed undgå dobbeltarbejde.
Forsikring & Pension: "Vi er åbne for dialog"
Brancheorganisationen Forsikring & Pension afviser kritikken fra værkstederne og mener, det vil være i strid med konkurrencelovgivningen, hvis forsikringsbranchen udarbejder fælles standarder for prissætning.