UDVIKLING Alle kender det; at bilen er blevet beskidt, i bogstaveligste forstand, med fugleklatter fra oven, der efterfølgende er tørret ind i solen. Ifølge gammel overtro betyder det held at blive ramt af en fugleklat - men bilens lak har bestemt ikke brug for held men derimod vand, sæbe og børste hurtigst muligt for ikke at tage skade.
For at få forståelse for fugleklatternes konsekvenser for bilernes lak har Ford taget omfattende metoder i brug - blandt andet ved at fremstille kunstige klatter.
Der er tale om laboratorieskabt fugleafføring, der ligner den ægte vare så meget, at den kan give detaljeret information om, hvad en fugl spiser, og hvad det betyder for fugleklatternes syreholdighed.
Ford påfører de kunstige fugleklatter som spray på testoverflader fra sine biler. Overfladerne ’ældes’ derefter i en ovn ved både 40, 50 og 60 graders varme for at efterligne de ekstreme varmeforhold, som mange biler udsættes for i virkeligheden, når det for eksempel er sommer. Høje varmegrader påvirker nemlig lakkens beskyttende lag til det yderste.
Laboratorieskabte fugleklatter er blot én af flere forskellige tests, som Fords biler udsættes for. De får også sprøjtet kunstig pollen og en blanding af fosforsyre og opvaskemiddel på sig. Begge testblandinger opvarmes til 60 og 80 grader for at sikre, at lakken kan modstå luftbårne partikler og ætsende kemikalier i høj varme.
Lakken binder klatter
Forår og sommer kan være særligt hårde årstider for en bil, da der er flere fugle i luften, mens intens sol kan blødgøre og udvide lakken. Når lakken om aftenen køler af igen, trækker den sig sammen, hvilket bevirker, at snavs og skidt, som for eksempel fugleklatter, binder sig hårdere fast til overfladen.
Hvis man lader det stå ubehandlet for længe, kan det gøre permanent skade på lakken. Og så kræver det dyre specialbehandlinger eller lakering.
Fords udviklingsafdeling og specialister finjusterer de pigmenter og tilsætningsstoffer, der anvendes i bilernes skinnende beskyttelseslag, klarlakken. På den måde sikrer de, at lakken har den optimale sammensætning til at modstå skidt og snavs i al slags vejr.
- Man vil sandsynligvis opleve, at fuglene sætter deres præg på bilerne i disse corona-dage, hvor flere af os holder sig indendøre og lader bilen stå. Man gør klogt i at fjerne efterladenskaberne hurtigt, men vores kunder kan også betrygge sig ved det omfattende arbejde, vi har udført for at beskytte lakken bedst muligt, siger André Thierig, ansvarlig for Core Engineering Paint hos Ford Europa.
Kunstige fugleklatter skal beskytte lakken
Ford har taget specielle metoder i brug for at beskytte bilernes lak ved at fremstille kunstige syreklatter.