? Ingen kunne forudsige omfanget af den omfattende coronakrise - men hvad kan vi lære af den?
! Det hele er dybt ulykkeligt. Alligevel skal vi indover noget selverkendelse. Kunne vi have gjort noget for at blive mindre ramt? Mange har givetvis ikke styr på deres beredskabsplaner og heri indbefattet “Risk Management". Alt for mange steder eksisterer der slet ikke en plan. Det kræver stor professionalisme og særindsigt at få alt dette sammensat korrekt, men det skaber tryghed (og mindre følsomhed), hvis det er på plads. Har man ikke nok indsigt omkring dette, bør man søge hjælp - der kommer desværre også andre kriser ud i fremtiden. Mit bedste råd er at få disse pakker/planer tjekket minimum to gange om året - med de helt nødvendige økonomiske tilpasninger. Oveni bør man nok operere med to budget-former, hvilket kunne være det alment forventelige versus et defensivt budget. Således minimeres følsomhed.
? Hvor skal man være specielt påpasselig, når man ser på selskabsværdierne og de trusler de er under?
! Der er to ekstreme værdi-poler i alle virksomheder - vareudbuddet plus medarbejderne/ressourcerne. Begge skal konstant udvikles og plejes. Det handler om afsikring plus mindre sårbarhed. Vær opmærksom på til enhver tid at have tidsbestemte og hurtigt omsættelige varer i rotation. Undgå at have for mange gamle og usælgelige varer på hylderne. Sørg desuden for lukrative pakker (stærke honoreringspakker) til de mest værdifulde medarbejdere, idet de bedste helst skal fastholdes. Der kommer jo en dag efter en krise. Alt i alt skal afsikringen være der, dette via en ren regnskabsbalance. Når et salg dykker, må balancen ikke blive yderligere tynget.
? Er der noget godt at sige om coronakrisen?
! Ja. Man tvinges til at tænke helt anderledes og få ryddet op i det “ikke-værdigivende". Det lyder lidt brutalt, men sådan er det. Jeg tror også mange har opdaget betydningen af EFFEKTIVITET på alt hvad der kan generere noget. Glem heller ikke at opbygge solide reserver.
? Hvilke typer virksomheder i autobranchen, mener du, er hårdest ramt?
! Nok især mindre og mellemstore importører og forhandlere. Derudover specialister med begrænsede udbud. Vel nærmest alle virksomheder, som ikke har en kritisk masse, som mangler spillerum, herunder dybde og bredde - disse udbydere burde tænke i LinkUp’s/Partnerskaber og det bør ske NU, inden det er for sent. Det handler om rettidig værdiskabelse med mindst mulig risiko.
? Danmark er både mindre hårdt ramt og længere fremme i corona-udviklingen end mange andre lande. Hvad kan danske eksportører i autobranchen gøre for hurtigst muligt at komme igennem?
! Det handler om at gå efter en endnu tættere interaktion med samspilpartnerne. Desuden at få signaleret fleksibilitet mht. vareaftræk, etc. En idé kunne være, at de danske eksportører indgår i nogle flerstrengede dele-løsninger omkring den belastede arbejdskapital. Ja, det koster lidt nu og her, men vindes tilbage på kundefastholdelse. De ordentlige kunder/aftagere, som i sådanne krisetider får lidt ekstra kortsigtet, vil yde lidt mere langsigtet.
Q&A - Jens Sørensen om corona-krisen
Hvad er læren af coronakrisen? Vi vender spørgsmålet med brancherådgiver Jens Sørensen. Han mener, der især er meget nytænkning at tage med videre.