23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jagten på mekanikere er igen op i gear

Projektet "Motorsport på skoleskemaet" er tilbage på banen efter sommerferien. I næste heat skal både folkeskole- og som nyt ungdomsskole-elever ud at køre gokart i skoletiden for at opdage, at mekanikervejen er en spændende vej at gå.

UDDANNELSE Vel er konceptet Motorsport på skoleskemaet kørt i pit her under coronakrisen. Men straks det er muligt, er den særlige undervisning tilbage på folkeskolerne og som noget nyt - det er i hvert fald planen - også på ungdomsskolerne.

Motorsport på skoleskemaet er jo et særligt koncept, der køres af DASU, Dansk Automobil Sports Union; organisationen, der styrer al officiel motorsport i Danmark.

DASU tilbyder et helt undervisningsforløb, hvor eleverne kommer ud at prøve en gokart - det handler om at køre så stærkt som muligt med målegrej på karten. Og på basis af måleresultaterne, kan eleven så give sig i kast med bl.a. mange forskellige beregninger. Og husk på, det er jo faget matematik baseret på egen kørsel i gokarten - netop dét gør jo alt mere spændende.

Jo, vi får flere mekanikere
Blandt DASUs samarbejdspartnere er AutoBranchen Danmark, der ser, at gokart-kørsel i skoletiden får flere unge til at se, at motorsport og her oversat til mekaniker kunne måske være en spændende vej at gå.

Charlotte Brix Andersen er chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark. Hun konstaterer, at corona har sat en midlertidig stopper for Motorsport på skoleskemaet, men at projektet skal videre:

- Det er planen, at Motorsport på skoleskemaet starter op igen, så snart det er muligt. Lige nu kigger vi også på at udvide det til ungdomsskolerne, men det afhænger af, om der kan findes finansiering til det.

- Motorsport på skoleskemaet er virkelig et godt projekt, som får engageret de unge i at lære mere om motorsporten samt om uddannelsesmulighederne inden for autobranchen. Og vi kan se, at det har skabt en positiv effekt og en øget interesse blandt de unge for at se på uddannelsesmulighederne på erhvervsskolerne, pointerer Brix Andersen.

- Og større interesse er vi meget glade for. Det er vigtigt, at vi har fokus på at få flere unge ind på uddannelserne i en tid, hvor branchen står over for at mangle arbejdskraft inden for få år. Derfor støtter vi fortsat projektet og arbejder løbende på at finde mekanikere hos vores medlemmer, som har lyst til at stille op og fortælle de unge om hverdagen på et værksted.

Gokart og FN’s verdensmål
At Motorsport på skoleskemaet virkelig rammer elever i folkeskolen blev bevist ved et særligt promotion-arrangement for projektet, hvor 8. B fra Herlev Byskole sat en række politikere i stævne.

Politikere og elever skulle nemlig have fingrene ned i motorolien sammen og i øvrigt konkurrere på ren og skær hastighed og teknik ude på gokartbanen.

Fordelt på mindre hold, alle med hver deres politiker tilknyttet, skulle de i fællesskab forsøge at løse en række opgaver, der spændte vidt og bredt. Lige fra afmontering af en karburator på en gokartmotor, til opgaver om FN’s verdensmål. Typisk for projektet, var der udfordringer nok at give sig i kast med, også uden for banen.

Blandt eleverne er der også stor begejstring. Sebastian Andersson Thuesen, som er elev i 8.B, siger, at han har været glad for projektet, som har gjort det endnu nemmere for ham at vælge sin fremtidige uddannelse.

- Min far har altid inspireret mig meget. Han er maler, og jeg kan godt lide at bruge mine hænder, så det har nok altid ligget til mig at skulle vælge en erhvervsskole, fortæller Sebastian.

- Men jeg kan også godt lide biler og Formel 1, og så synes jeg bare, at det her er et rigtig sjovt projekt - og det er fedt at opleve det sammen med sin klasse. Man kan både hygge sig sammen, men også koncentrere sig og lære noget nyt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.171