23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rapport: Flere fejl på rustbeskyttede biler

Niveauet er stadig højt blandt landets sprøjtecentre, viser ny VKO-R rapport. Men Teknologisk Institut ønsker forbedring i samarbejde med undervognsbranchen efter et ringere 2019.

STATISTIK For første gang i flere år er der registreret tilbagegang i antallet af fejlfrit sprøjtede biler i forhold til de foregående års VKO-R rapport fra Teknologisk Institut, TI (Værksteds Kontrol Ordningen - Rustbeskyttelse).

TI understreger, at der stadig er tale om høj kvalitet på landets sprøjtecentre med en fejlfri score på 81,2 procent (405 biler), selv om scoren er faldet fra 86,6 procent (395 biler) i 2018 efter flere års status quo. Så der bliver lidt at tale om, når TI og de tilmeldte rustbeskyttelseskæder og -centre fra Dinitrol, Tectyl, Suvo, Mercasol og TecTrol holder fælles møde om rapportens resultat 26. maj.

Flere årsager til fejl

Det er i rapporten ikke specificeret, hvordan fejlene fordeler sig blandt de tilmeldte rustbeskyttelses-kæder og sprøjtecentre. Tovholder på de 101 stikprøvekontroller med 499 udtagne biler sidste år er Jan Helbo, Teknologisk Institut, der også står som forfatteren bag VKO-R rapporten.

- Vi kan se, at der generelt bliver lagt omhu og grundighed i det daglige arbejde på sprøjtecentrene. Tilbagegangen i kvaliteten skyldes, at bilernes opbygning er blevet mere kompleks, og at pris- og tidspres er højt på sprøjtecentrene på grund af stadig mere omfattende adskillelser, så det er blevet lettere at misse et hulrum. Men for en stor dels vedkommende er fejlene mindre og mest kosmetiske, hvilket ikke har betydning for bilernes holdbarhed og sikkerhed - selv om vi desværre igen i år ser fejl på de vigtige deformationszoner i bilernes front indtage førstepladsen på Top10 over fejl, siger Jan Helbo.

Vigtigt med uddannelse

Typisk er også, at sprøjtningen af de synlige overflader ikke har fejl, mens det glipper at få alle propper hevet ud og ført slangen ind i alle hulrum.

- Vi må desuden nok konstatere, at enkelte sprøjteoperatører ikke kigger ordentligt i sprøjteskemaerne, der kun er vejledende, siger Jan Helbo og slår et slag for den vigtige motivering og uddannelse af sprøjteoperatørerne.

- Det er ikke nok med sidemandsoplæring, og vi hos TI anbefaler kurser i karrosseriteknik på de tekniske skoler, for sprøjteoperatørerne kan nemt risikere at ødelægge den megen nye og avancerede elektronik i bilerne i dag, hvis vidensniveauet ikke er højt nok. Desuden skal læring ajourføres konstant. Men alle tilmeldte centre til VKO-R kontrolordningen har været på kurser i el- og hybridteknik - det kan jo gå frygtelig galt, hvis man borer ind i et elkabel for at lave et sprøjtehul, siger Jan Helbo.

Flere kontrolbiler i 2019

I 2019 er der foretaget stikprøvekontrol på i alt 499 køretøjer mod 456 i 2018 - altså på 43 flere biler, hvilket afspejler tilgang af flere rustbeskyttelsescentre til VKO-R. Ved de uanmeldte stikprøvekontroller er det dagsproduktionen, som er genstand for kontrol.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094