KVALITET Klager over rustbeskyttelse og undervognsbehandling fylder ikke meget blandt sagerne i Ankenævn for biler, også kaldet bilklage.dk, melder sekretariatschef Nikolaj Andreasen. Han har talt op, at det drejer sig om 21 sager siden 2013 til dato - typisk 1-2 af denne type sager om året undtagen i 2014 med otte sager.
Ankenævnet behandler både klager over køb, reparationer og serviceydelser, herunder også rustbeskyttelse og undervognsbehandling, hvilket en del bilejere måske ikke rigtig ved, anfører både ankenævns-sekretariatet og FDM, der, som del af klagenævnet, tager sig af den overordnede kommunikation for Ankenævn for biler.
To typer klagesager
En gennemgang af praksis i nævnet viser, at de sager, som ankenævnet rent faktisk har behandlet, primært fordeler sig i to hovedgrupper, hvor gruppe 1, med klager over køb af en tidligere rustbeskyttet bil, fylder mere end gruppe 2 med klager over en netop udført ny rustbeskyttelse - her ofte ved et såkaldt billigt Deal-tilbud (se boks):
Useriøse dealtilbud
Netop billige og dårlige dealtilbud har FDM og tv-forbrugerprogrammer tidligere været efter. Seniorkonsulent Jørgen Jørgensen i FDMs tekniske rådgivning har deltaget sammen med Teknologisk Institut i Værksteds Kontrol Ordning/Rustbeskyttelse, VKO-R, i mange år. Han oplyser, at mange bilejere bliver opmærksom på bilens tilsyneladende mangelfulde rustbehandling ved hjulskift hjemme og kontakter FDM, der henviser til, at der i første omgang skal reklameres til det pågældende sprøjtecenter eller værksted, hvor bilen er indleveret.
- Der vil altid opstå situationer med tvister, og ofte kan lægfolk - altså bilejerne - ikke selv vurdere, om en bil er sprøjtet godt nok på et af de seriøse sprøjtecentre. Bilejerne kan måske tjekke slidlaget, men de gennemsigtige produkter i hulrummene er ikke umiddelbart til at kontrollere.
- Samtidig henviser vi altid vores medlemmer og bilejere generelt til de etablerede og seriøse kæder med sprøjtecentre. De såkaldte Deals, der af og til popper op med tilbud om halv pris, byder ofte på rigtig dårligt arbejde, hvor kunderne afleverer bilen på et almindeligt mekanisk værksted, hvorefter bilen bliver kørt et eller andet sted hen, op på en lift og sprøjtet sporadisk uden tanke for regler omkring arbejdsmiljø og miljø. Forbruger-tv har vist, hvordan der bliver brugt spraydåser til kun et slidlag, der for den ukyndige "ser fint ud" - som kejserens nye klæder. Her er prisen desværre i fokus hos bilejeren - rigtig og god rustbeskyttelse, med behørig og tidskrævende adskillelse af bilen, koster ofte op mod 6000 kroner, og pris og kvalitet hænger sammen, siger Jørgen Jørgensen.
Ingen dårlige sprøjtekæder
Han mener, at disse deals kun kan aflives ved, at bilejerne bliver advaret og gjort opmærksom på et gråt marked uden kontrolordning.
- Der kan ikke peges på en dårlig kæde blandt de seriøse sprøjtecentre, og sprøjteprodukter er nærmest ens. Men selvfølgelig vil der opstå diskussioner mellem os, som kontrollør, og sprøjtecentre, hvornår noget er en fejl eller ej. I bund og grund er det manden på gulvet, der sprøjter, som giver bilen en god eller mindre god behandling - som en tillidssag, siger Jørgen Jørgensen.
Seniorkonsulenten undrer sig i øvrigt over, hvorfor den lille håndfuld sprøjteaktører ikke går sammen om at lave fælles sprøjteskemaer for at rationalisere og optimere.
Få rustbeskyttede biler havner i ankenævnet
Kun få sager i Ankenævn for biler skyldes samvittighedsfulde og kontrollerede sprøjtecentre - eller at bilejerne ikke ved, de kan klage over rustbeskyttelsescentre.