23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fortsat usikkerhed om elbilafgifter

Regeringen lader elbiler hænge i usikkerhed om 2021-afgift og afventer rapport fra bilkommissionen.

POLITIK Først kort før nytår får branchen og kunderne besked om, hvorvidt elbiler får et afgiftsgok, eller om afgiften fortsat fastfryses eller nedsættes.

De fem partier i blå blok fik nedstemt deres forslag i sidste uge om, at elbilafgifterne skulle videreføres uændret i 2021. Slutbehandlingen skulle egentlig være sket i marts, men en virus kom i vejen og udskød alle forslag, der ikke havde med Covid-19 at gøre.

- Bilimportørerne skal snart begynde at bestille biler hjem til 2021, og da danskerne skal kende rammerne, bør Folketinget sikre, at rammerne for eldrevne køretøjer i 2021 besluttes allerede nu, erklærede Thomas Danielsen (V) og de øvrige forslagsstillere, da de fremsatte beslutningsforslaget i december.

Forslaget var en prompte reaktion på finanslovsaftalen mellem partierne i rød blok, der forlængede 2019-satserne for el- og hybridbiler med ét år, altså frem til udgangen af 2020.

Det betyder, at elbiler pålægges 20 pct. af den normale registreringsafgift samt tildeles et bundfradrag frem til og med 31. december i år, så elbiler op til 400.000 kroner reelt har nul afgift. Afgiften stiger til 40 pct. af den fulde afgift, hvis intet sker.

Afventer Eldrup-kommission
Transportkommissionen - eller bilkommissionen - med Anders Eldrup som formand kommer med sine forslag midt på året i 2020, bebudede skatteminister Morten Bødskov (S) før koronakrisen tog fart.

I december forsikrede han, at det nuværende afgiftssystem ikke videreføres i 2021:

- Det er hensigten, at der aftales en ny samlet model for bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler, som skal have virkning fra 2021.

Det er for længe at vente for forhandlerne, som bestiller elbiler hjem til næste år, sagde branchen dengang og endnu kraftigere i dag.

Højere afgift er udelukket
- Det er indlysende, at man ikke kan sætte afgifter op på elbiler, hvis man har bare den mindste ambition på dette område, siger adm. dir. Gitte Seeberg, Autobranchen Danmark.

Hun opfordrer til at lade den nuværende elbilafgift fortsætte i 2021 for at skabe sikkerhed for marked og kunder.

- Der er ikke den store risiko for regeringen at sige ja, for jeg er overbevist om, at transportkommissionen ikke vil komme med forslag om, at afgifter på elbiler skal stige, lyder det fra Gitte Seeberg.

Transportkommissionens anbefalinger til den grønne omstilling af personbiler ventes offentliggjort medio 2020.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03