23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilbranchen får tid til synsomstilling

Det kan betyde dyrere og forsinkede opbygninger, når det danske system for bilsyn og typegodkendelser skal tilpasses EU’s forordninger, advarer branche-organisationer.

SYNSPUNKTER Transportminister Benny Engelbrecht (S) medgiver at ville udskyde dele af den nye synslov for at give autobranchen tid til at omstille sig til den nye ordning, der handler om op- og ombygninger samt tekniske tjenester.



Lovforslaget blev førstebehandlet fredag den 1. maj og skal godkendes, inden Folketinget går på sommerferie, idet EU-forordning med betegnelsen 2018/858 skal træde i kraft den 1. september i år.



Hidtil har det kun været nye biler, som var omfattet af EU-forordningerne om typegodkendelse og syn, men nu kommer godkendelse af ombygninger og konstruktive ændringer med.



Færdselsstyrelsen skal stadig godkende køretøjet, men det egentlige arbejde med beregninger og prøvning overlades til et tredjepartsorgan, der indtil videre har fået navnet Teknisk Tjeneste.



Kravet til en teknisk tjenestes uafhængighed er strengere end til kravene for bilsynsvirksomheder og de eksisterende nationale prøvningsinstanser.



Farvel til hver tredje



Hver tredje af de cirka et halvt hundrede opbyggere i Danmark risikerer at forvinde eller blive opkøbt, når EU’s ny godkendelsesordning for motorkøretøjer slår igennem. Det vurderer brancheforeningen SKAD, der henviser til erfaringer i Norge, hvor lukninger og sammenlægninger var konsekvensen, idet man ikke længere kan nøjes med en G-erklæring og en synshal.



SKAD opfordrer Færdselsstyrelsen til aktivt at hjælpe med at skabe grundlag for, at der etableres tekniske tjenester til gavn for priskonkurrencen og undgå monopoltilstande. Det koster, ifølge SKAD, et par millioner kroner og tager minimum et år at opnå status som en teknisk tjeneste, der lever op til ISO-kravene.



De 39 køretøjsopbyggere under Dansk Bilbrancheråd frygter, at ændringen vil fordyre en almindelig opbygning med 100.000 til 300.000 kroner alene til den tekniske tjeneste.



Fordyrer køretøjerne



Transport-organisationen ITD anfører, at der ikke vil være tilstrækkelig kapacitet hos de tekniske tjenester inden for en kort tidsramme, som vil føre til længere leveringstid for de om- og opbyggede køretøjer. ITD støtter Danske Bilbrancheråds forslag om en billigere model for national individuel godkendelse. Transportministeriet vil tillade, at en fabrikant kan udføre prøvninger i forhold til udvalgte tekniske emneområder.



Organisationen Dansk Transport og Logistik ønsker en overgangsperiode på mindst to år, fordi der er usikkerhed om, hvordan godkendelsesprocesserne vil forløbe, når man endnu ikke kender detailreguleringen. Stat, regioner og kommuner anvender et stort antal individuelt godkendte specialkøretøjer, og de nye regler vil medføre øgede anskaffelsespriser på grund af mindre konkurrence og mindre udvalg af tilpassede køretøjer, anfører DTL.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093