GULE PLADER Hvem skal reparere og servicere de tusinder af nye varebiler, der sælges hvert år? Også de frie værksteder vil gerne servicere og reparere erhvervslivets varebiler, og reklamerer ofte med at kunne gøre det billigere end, og lige så godt som, mærkeværkstederne.
Men hvordan står det egentlig til med indsatsen blandt de førende frie værksteder?
De store autogrossister driver hver deres frie værkstedskæder, der via interne systemer og markedsføring forsøger at fravriste mærkedelen værkstedsarbejde. Men er de frie værksteder gearet til at tage sig af krævende varebiler og håndværksmestre eller andre erhvervsdrivende, der har brug for deres varebiler i det daglige, ofte bygget op med specialindretning såsom hylder og skuffer til dele, værktøj, maskiner og el-udtag.
Vi spørger FTZ, der tæller kæder som AutoMester, Din Bilpartner, Hella Service Partner og Car People. Og au2parts/CAC med kæder som AutoPartner, Tecnicar og No-Name. Samlet siger kædecheferne Tommy Stuckert og René Lang, at varebiler og erhvervsbiler har de frie værksteders fokus med forskellige indsatser og målrettede systemer.
SPØRGSMÅL 1: I hvor høj grad udgør varebiler arbejdet i dine værkstedskæder?
Tommy Stuckert: - Det varierer en del fra værksted til værksted, hvor mange varebiler og erhvervskunder vores værksteder har. Det har også en del med oplandet at gøre, og hvad der er af virksomheder i lokalområdet. Men generelt er det et område, vi har stor fokus på i AutoMester med vores koncept "AutoMester Erhverv", som har eksisteret i over 15 år. Her servicerer vi mange varebiler for en lang række erhvervskunder, kommuner og andre offentlige instanser.
René Lang: - Vores arbejde med erhvervsbiler fylder lige fra 20 procent af arbejdet samlet hos Teknicar-kædens værksteder over 35 procent i AutoPartner til næsten halvdelen - 45 procent - hos No-Name kædens værksteder.
SPØRGSMÅL 2: Hvilke udfordringer ligger der i at betjene erhvervssegmentet omkring lånebiler uden specialindretning og krav om service uden for normal arbejdstid etc.?
René Lang: - Specialindretning i kundebiler er ikke et problem. Det er typisk muligt at leje en bil gennem værkstedet, og med de fleksible medlemmer, vi har, er erhvervskundernes nedetid minimal, når bilen er på værksted. Så i langt de fleste tilfælde kan kunden planlægge sig ud af det. Service udenfor normal arbejdstid er ikke udbredt endnu, men jeg vil ikke udelukke, at det kommer med tiden. Omkostningerne ved reparation uden for normaltiden skal holdes op mod den merindtægt, det vil kunne give den enkelte erhvervskunde. For det er klart, at der vil komme flere omkostninger til blandt andet værkstedslønninger, og der er kun kunden til at dække det ind.
Tommy Stuckert: - For en erhvervsvirksomhed, der benytter varebiler, er det ofte afgørende, at de kan få deres egen bil igen så hurtigt som muligt, da de ofte er specialindrettet med reoler, værktøj og udstyr. Så selv om erhvervskunden låner en erstatningsbil, vil den sjældent være ligeså praktisk som den, de benytter til daglig. Derfor er vores fleksibilitet i AutoMester Erhverv meget vigtig i vores servicering af erhvervskunderne, samt at vi er meget lokalt funderet, hvorved kunderne aldrig har langt til nærmeste værksted.
SPØRGSMÅL 3: Varebiler kører mange kilometer og bliver ofte betjent af flere chauffører og kørt hårdt - bør det ikke give mulighed for bedre værkstedsindtægter end for tilsvarende privatbiler?
René Lang: - Ja, det er rigtigt, at der ofte er flere chauffører på erhvervsbiler, og derfor tilbyder vi også en komplet hjælp til flådestyring, hvor vores værksteder hele tiden kan følge med i, om der er fejl på den enkelte bil, eller den skal til service, gennem vores au2cloud-system, der sparer kunden for rigtig mange penge. Systemet er bygget til erhvervsflåder, men ikke kun store flåder kan have udbytte af dette system; alle erhvervsbiler burde have au2cloud, da det giver overblik og tryghed for brugeren.
- Biler, der bliver brugt meget og hårdt, vil uundgåeligt koste mere at vedligeholde, men tit og ofte er det ikke omkostningerne på driften af bilen, der er det store spørgsmål, men mere at bilen ikke kan udføre et stykke arbejde, mens den er på værksted. Så hurtig betjening er vigtigt for erhvervskunder, mens de private typisk godt kan afsætte tiden til værkstedsbesøg.
Tommy Stuckert: - Det er klart, at en typisk håndværkerbil ofte bliver mere medtaget end den samme chaufførs private bil. Ikke nødvendigvis fordi den bliver kørt hårdere - men den kører ofte på udsatte steder som byggepladser mv., og disse køretøjer har også mange start-stop i løbet af en arbejdsdag, alt efter erhverv, hvilket slider bilens mekaniske dele.
SPØRGSMÅL 4: Overvejer dine værkstedskæder øget fokus på varebilssegmentet? I hvor høj grad er det op til kædemedlemmerne selv at vurdere/bestemme indsatsen?
René Lang: - Varebiler er ikke et segment, vi markedsfører os overfor direkte. Mange af de personer, der tager beslutning omkring erhvervsbilerne, vil falde ind under den markedsføring vi kører landsdækkende. Derud over er det tit og ofte det lokale værksted, der er aktivt i at markedsføre sig mod andre lokale erhvervsdrivende. Man hjælper hinanden lokalt her i Danmark, og det danske vil vi gerne bidrage til at bibeholde.
Tommy Stuckert: - Vi har i over 15 år haft stor fokus på erhvervsområdet hos AutoMester - og vi møder da også konkurrerende kæder, når vi byder på licitationsudbud og lignende. Så der er helt sikkert fokus på varebilssegmentet blandt vi frie værksteder.
SPØRGSMÅL 5: Varebiler er ofte leasede og bliver dermed serviceret/repareret af mærkedelen i autobranchen. Hvordan tackler I dette?
René Lang: - Vi får flere og flere, der gerne vil have en lokal aftale med vores værksteder med en fast servicepris. Den erhvervsdrivende vil kende sine omkostninger så godt som muligt. Derfor har vi startet Au2sab bizz, hvor værkstedet blot skal henvise til en person, der er ansat til at beregne serviceaftaler for værkstedet. Så her kan det ikke blive nemmere at komme med en pris på en serviceaftale, hvad enten det er en brugt eller en ny bil. Desuden samarbejder vi med flere aktører, der kan levere nye biler på finansiel leasing, så hele pakken er til rådighed. Det er blot et spørgsmål om at tage varen ned fra hylden.
Jagt på flere varebiler til frie værkstedslifte
De mange biler på gule plader udgør et stort marked, som frie værksteder gerne ser på liftene. Men er de store værkstedskæder overhovedet gearet til det? Fem nærgående spørgsmål til FTZ og au2parts.