STRATEGI De er i forvejen store hos Lindholm Biler, med hovedsæde i Viborg og afdelinger i Aarhus og Fredericia. I alt sælges over 3000 brugte biler årligt. Men koncernen vil ikke være stor; den vil være kæmpestor - Danmarks største er målet.
Således er Lindholm Biler under udvidelse som en tydelig del af konsolideringsbølgen, der nu også skal ramme brugtbilbranchen. Og det midt i en corona-krisetid, der kan vise sig at gavne projektet.
En ny strategiplan er sat i søen. Den indbefatter både flere bilhuse, større bilsalg og en række nye koncepter såsom franchise-samarbejder, et Lindholm Akademi og forædling af leasing.
Til at eksekvere har ejerleder Henrik Bollerslev ansat 46-årige Klaus Schultz som salgsdirektør i en nyoprettet stilling som makker i ledelsen. Hans baggrund er senest 10 år hos Santander og tidligere direktør for et større bilhus, filialchef hos Vestergaard og hos Toyota Danmark samtidig med bestyrelsesposter og køb og salg af virksomheder.
Klaus Schultz skal tilføre Lindholm mere struktur internt og eksekvering overfor samarbejdspartnere.
Selv vil karismatiske Henrik Bollerslev kun tituleres "bilforhandler" som øverste chef for bilhusets tre afdelinger, der tæller 47 medarbejdere.
Landets største hybrid
- Jeg er altid rendt modsat strømmen i branchen, også nu under corona-stormen, hvor nogle bygger læhegn og går i "frys" - jeg vil hellere bygge vindmøller og tænke fremtid på nye flasker. Derfor har jeg fældet mine tanker ned i en 30 siders strategiplan, der har fået "thumbs up" af min alsidige bestyrelse, der har erfaring indenfor franchise, kædedrift og digitalisering. Vi lægger op til en storstilet, og ikke mindst datadrevet, udvikling af Lindholm Biler, der skal være landets største på brugtbiler både offline og online - som en hybridløsning i bil-Danmark, siger Henrik Bollerslev.
Værkstedsdriften i Lindholm Biler er solgt fra til NDI/Superdæk for at kunne holde fokus på bilsalget.
Fingeren på nye byer
Som baggrund for beslutningen og planen nævner Henrik Bollerslev og Klaus Schultz, at ingen i Top10 i brugtbilbranchen har et signifikant stort bilsalg blandt de 300.000 reelle brugtbilhandler årligt herhjemme. Brugtbilbranchens avance er forduftet, og det er tid til at tænke mersalg af produkter og især konsolidering, som vi har set det hos nybilforhandlerne, mener de to chefer.
- Vi sætter turbo på nu i et turbulent marked, accelereret af corona-krisen, hvor vi måske kan få gavn af at indlede franchise-aftaler med bilhuse i landets større byer - her henter vi inspiration fra andre brancher og lande, siger Klaus Schultz. Han peger på Sjælland som interessant område generelt - med "sweetspot" omkring Høje Taastrup, Hillerød og Køge, samt byer som Aalborg, Kolding, Horsens, Trekantsområdet og O-dense på Fyn. Men man er lydhøre overfor andre spændende lokationer.
Lindholm Biler vil kunne tilbyde franchise-partnere markedsføring, indkøb, uddannelse, backoffice og ikke mindst branding i forhold til, at Lindholm Biler har 95 procent kundetilfredshed, i kraft af sine nuværende koncepter, hvor brugtbilbranchen generelt "blot" ligger på 80 procent.
Lindholm Biler lancerer franchise-koncept
Et franchise-koncept for flere bilsalgsafdelinger, et akademi og en omfattende salgsstrategi med nye tiltag skal placere Lindholm Biler som Danmarks ubestridte brugtbil-koncern nummer ét.