DIGITALT I disse dage er der stille i bilforhandlernes tilbudsliste, men før verden gik helt af lave, ramte salgsprogrammet AutoDesktop tilbud nummer 2,0 millioner præcist den 1. april.
Det drejede sig om en jysk mand, der byttede sin Citroen C4 Cactus Van ind med en spritny C3 BlueHDI, der blev yderligere forkælet med anhængertræk, en undervognsbehandling og fem års ekstra garanti. Tilbuddet stod bilhuset Bent Pedersen i Esbjerg-afdelingen for.
- Er det en aprilsnar?, spørger sælgeren, Hans Jørgen Riis, hvis navn pryder tilbud nummer to million. Efter at have sundet sig lidt, og blevet overbevist om, at den altså er god nok, beriger han os med sin viden om tilbuddets Citroën-kunde.
- Citroen-kunder er meget loyale og kommer tilbage. Og så vil de gerne have masser af ekstraudstyr, mener han og tager imod nyheden om, at det altså var tilbud nummer to million med jysk mådehold.
- Det betyder ikke noget, med mindre du kommer ud med blomster og vin, griner Hans Jørgen Riis.
Blevet meget lettere
Auto IT, der står bag AutoDesktop, lover at kigge forbi på den anden side af corona-krisen, hvilet bilhuset også kæmper med.
- Vi arbejder kun hver anden dag på skift og klarer os med de kunder, som allerede har købt biler, der nu skal afleveres. Vi ringer og skriver meget sammen med kunderne lige nu, men der kommer meget få i bilhuset, fortæller Hans Jørgen Riis, der i normale tider bruger AutoDesktop meget, efter det blev indført i bilhuset sammen med nybilssalget af Citroën for et par år siden.
- I starten krævede det tilvænning, da vi havde kørt med et andet system i mange år. AutoDesktop er væsentligt anderledes, husker Hans Jørgen Riis, der fremhæver flere fordele ved programmet.
- Jeg slipper for at bruge prøvesedler på papir og har droppet min kalender, hvor jeg ellers skrev alle mine aftaler om opfølgninger ned. Jeg har altid praktiseret at ringe tilbage til kunderne, og det holder programmet nu styr på. AutoDesktop minder automatisk om, hvad du skal huske, så der er ingen forglemmelser. Jeg ved, at også bogholderne jubler, da de har fået meget lettere ved at lave fakturarer. Alle oplysninger får de jo automatisk fra AutoDesktop, fortæller Hans Jørgen Riis, der også fremhæver app’en.
- Det er smart og praktisk, at man kan lave køresedler digitalt, og det automatisk ryger i programmet, siger han.
Det går hurtigt fremad
Hos Auto IT er der også glæde over, at tilbud nummer to million er tikket ind.
- Det tog seks år at lave den første million og blot 22 måneder for den næste. Det er stort og afspejler en bred opbakning til branchens eget IT-program, hvor det ikke kun er tilbudsmodulet, men også finansiering, prøvekørsler og tegninger af forsikringer, der bliver brugt mere, understreger adm. direktør Claus Nyboe fra Auto IT A/S, der står bag AutoDesktop.
- AutoDesktop er i en rivende udvikling, hvor autobranchen tydeligvis har forstået fordelene ved at digitalisere bilsalget. Bilforhandlerne får styr på salgsprocessen og undgår fejl, forklarer direktøren.
I horisonten lurer endda endnu flere tiltag. Der er en brugtbilsberegner i samarbejde med Motorstyrelsen på vej, samt en ny version af et online-værkstedsbookingssystem, kaldet Easy Booking.
AutoDesktop rammer ny milepæl
Er det en aprilsnar? Det var reaktionen fra en sælger, da han fik at vide, at han stod bag tilbud nummer to million i salgsprogrammet AutoDesktop. Læs her, hvem der fik æren, og hvad der blev solgt.