23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Især Sjælland vil mangle autolakerere

Et historisk lavt antal unge har søgt lakuddannelsen, og kun hver tredje lakelev på College 360 har praktikaftaler øst for Storebælt. Nyt tiltag skal trække mekanikere til lakuddannelsen.

UDDANNELSESPOLITIK Det kan blive kritisk for især de sjællandske autolak-virksomheder at skaffe tilstrækkelig arbejdskraft om få år. Kun 33 unge mennesker har valgt autolakereruddannelsen på Grundforløb 2 ved det seneste optag på College360. Det er et historisk lavt elevtal, og resultatet er, at et tilsvarende lavt antal autolakerere får svendebrev om tre år.



- Vi ligger normalt med et optag på 40-50 elever, og det er i forvejen lavt, siger Daniel Krarup Jørgensen, uddannelsesleder på College360, der er landets eneste erhvervsskole, som uddanner autolakerere.



Lige nu har skolen 126 elever på hovedforløbet, hvor de er tilknyttet en virksomhed. Statistikken fortæller, at 86 af de 126 elever har praktikaftale med en virksomhed vest for Storebælt og kun 40 har praktikaftale øst for Storebælt. Og det kan give problemer, når man sammenligner det med tallene for antal vest og øst for Storebælt; der kører 1,5 millioner biler på vejene i Vestdanmark og 1,1 millioner i Østdanmark.



Det samlede tal forventes at stige med 500.000 biler i 2030, så dermed ser "bemandingen" med udlærte autolakerere til bilparken værst ud på Sjælland, hvor bilejere meget vel kan få problemer med at få malet skadede biler. Med mindre at virksomhederne sørger for at uddanne flere autolakerere i de kommende år.



- Vi har simpelt hen brug for, at flere tager medansvar for at rekruttere ind i autolak-branchen. Vi hører tit meldinger fra virksomhederne om, at de ikke kan finde en lærling, men så vil vi opfordre til, at de går ud i lokalområdet og søger deres næste lærling, i stedet for at henvende sig til de igangværende elever på college360, siger Daniel Krarup Jørgensen.



Han mener, at for mange virksomhedsejere i den fortravlede hverdag glemmer at tænke længere frem. For hvad sker der om to, tre eller fire år?



- Vi ser selvfølgelig helst, at eleverne laver lange kontrakter, for det er det mest trygge, når de unge sidder derhjemme med forældrene og skal vælge en uddannelse. Men det er også muligt med kortere kontrakter, hvis man som virksomhed ikke vil binde sig for længe, siger Daniel Krarup Jørgensen.



Trækker mekanikere til lak



Autobranchen mangler også mekanikere inden for både personvogne og lastvogne, og ledigheden er meget lav. Alligevel mangler en række elever landet over en praktikplads, så de i stedet er i skolepraktik på deres erhvervsskole. I forhold til dem, har College360 aftalt med andre erhvervsskoler i Jylland, at skolen kan orientere de unge om autobranchens andre uddannelser med henblik på at trække dem til karrosseri eller autolak. Skolen vil forsøge at lave lignende aftaler øst for Storebælt.



- Det er glædeligt, at de andre skoler er åbne over for den mulighed. Vi vil opfordre autolakerere og karrosseriværksteder til at gøre bilhuse, som de samarbejder med, opmærksom på problematikken, siger Daniel Krarup Jørgensen.



Hans pointe er, at samarbejdende bilhuse og værksteder på den måde vil kunne tage aktiv del i rekrutteringen, da det må være i bilhusenes interesse, at de kan få malet deres biler om fem til 10 år.



Selv om College360 ligger i Silkeborg, er man også åben overfor at lave informationsmøder på Sjælland med henblik på rekruttering. Den netop ombyggede skole indeholder også et skolehjem for elever langvejs fra.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096