OVERRASKENDE De 35 lifte hos DAS Karrosseri A/S i Rødovre ved København er fyldt, og der er nok at lave på værkstedet, der laver alle biler, og som var det første A-certificerede Tesla skadecenter i Danmark og eneste i Skandinavien som er A-certificeret i Aston Martin reparationer.
Medindehaver Kim Myrup fortæller, at han ikke kan genkende billedet af, at de hurtige elbiler kommer oftere til skade og er væsentligt dyrere at reparere end øvrige biler. Dette har blandt andet været fremført af forsikringsselskaber og dagspressen.
- Vi ser mange mindre skader på Tesla 3 og Tesla S, hvor fiberforstærkningen bag kofangeren knækker, som den i øvrigt også gør på andre biler. Faktisk er reparationspriserne faldet meget på Tesla, fordi delene er blevet billigere - alt er stadig originaldele, og vi bruger også udelukkende OE-ruder på grund af krav til blandt andet genskær og kalibrering, selv om der er kommet uoriginale ruder til Tesla på markedet, siger Kim Myrup.
Jaguar fem gange dyrere
Han nævner som eksempel, at en Tesla S kofanger koster cirka 4000 kroner, mens en kofanger til Audi og BMW er langt dyrere, op til fem gange dyrere til Jaguar - og endnu værre til Aston Martin.
- I 2016-17 lavede vi begge år 900 Teslaer til cirka 42.000 kroner i gennemsnit. Nu er snittet på 17.-18.000 kroner. I begyndelsen med Tesla så vi flere og større skader, fordi folk troede, bilerne nærmest kunne køre selv. Det kan de jo, som bekendt, ikke, siger Kim Myrup.
Gennemsnitsskaden for øvrige bilmærker ligger i dag på cirka 13.000, så det er en minimal forskel.
- Det, der kan udfordre forsikringsselskaberne, er selvfølgelig, når der kommer en af de rigtig store skader på en dyr specialbil, men vi har et rigtig godt samarbejde med selskaberne, siger Kim Myrup.
Generelt lave elbil-priser
Specialværkstedet i Rødovre reparerer også andre elbiler fra VW, Toyota, Mercedes og Jaguar og melder om en lignende tendens, som for Tesla, om faldende og rimelige skadespriser. Det tilskriver Kim Myrup, at bilproducenter og bilimportører hver især gerne vil slå igennem på markedet som almindelige biler.
Mere tid afsat til specialbiler
Som specialværksted oplever DAS Karrosseri A/S, at der generelt er flere penge i at reparere Teslaer og andre specialbiler end almindelige biler, fordi der er mere realistiske reparationstider på specialbiler end på almindelige biler i Autotaks/Forsi.
Værkstedet indviede i 2017 en ny specialafdeling for aluminiumsreparation, hvor især mange elbiler bliver repareret, da de fleste er bygget i aluminium for at holde vægten nede.
- Sidste år var et mærkeligt år på mange måder, hvor Folketingets snak om afgifter gjorde folk usikre, og det påvirkede markedet. Nu har vi en ny og udsædvanlig situation med corona-virus - og her oplever vi, at folk, der nu arbejder hjemmefra, har tid til at google og alligevel indleverer bilen til reparation her hos os, siger Kim Myrup.
Teslaer og andre elbiler er faldet i skadespris
Specialværkstedet DAS Karrosseri A/S oplever, at elbiler ikke længere er dyrere at reparere eller mere skadede end øvrige biler, som det har været fremført af forsikringselskaber og dagspressen.