OMSTILLING Mange forbrugere er mere end klar til at omfavne grøn omstilling i form af nye og bæredygtige tiltag - hvis det vel og mærke giver reel mening, også økonomisk. Grønne bilforsikringspolicer er derfor en oplagt mulighed at tage fat på, og for mange af forsikringsbranchens aktører vil det være nemt og fordelagtigt at bidrage til. Det mener Henrik Høstrup Sørensen fra autoophug-virksomheden Koed A/S. Han har flere ideer til, hvordan værksteder og forsikringsselskaber kan øge brug af gode brugte reservedele til alles fordel.
Og han får medvind fra både forsikringsbranchen og værksteder, der allerede har set lyset i øget reparation med genbrugs-reservedele.
- Alle taler om bæredygtighed, klima og grøn ansvarlighed, og mange er decideret på jagt efter muligheder for at være grønne forbrugere. Indenfor emnet bilforsikring er der oplagte muligheder for at gøre en forskel, da grønne policer vil give mærkbare fordele for alle parter, og markedet er modent til grøn omstilling, siger Henrik Høstrup Sørensen og fortsætter:
- Nogle virksomheder pryder sig desværre med lånte miljø-fjer, og de lovgivende magter giver store løfter om bæredygtig ansvarlighed. Men i den virkelige verden sker der desværre ofte det, at én parts ageren står i vejen for en anden parts mulighed for at føre sin ambition om miljøvenlighed ud i livet. Vi er nødt til at samarbejde om at tænke miljø, klima og bæredygtighed ind i alle afkroge af den verden, vi lever i og overleverer til de kommende generationer.
Grøn løftestang
Henrik Høstrup Sørensens opfordring er således til forsikringsbranchen at udvikle grønne forsikringspolicer. Ved at vælge en forsikring med grøn police vil forbrugerne høste anerkendelse for deres aktive indsats indenfor grøn omstilling, spare penge, skåne kloden gennem mindre udledning af CO2 fra produktionen af nye dele. Trends peger klart på at forbrugerne vil omfavne grønne policer, mener autogenbrugeren, og forsikringsselskaberne vil med erfaringer fra grønne policer også nemt kunne gå videre til miljøbevidste virksomheder og organisationer, og dermed bruge det som løftestang til fortsat grøn omstilling.
- Det vil også være en fordel for betalingsbalancen, da genbrugsdele primært købes fra danske virksomheder i stedet for at blive importeret. Når fokus og efterspørgsel på brugte dele stiger, vil det have en afsmittende effekt på beskæftigelsen, samtidig med at miljøbelastningen reduceres endnu mere. Bolden er hermed bragt i spil, med håb om at alle i værdikæden ser mulighederne og vælger at bidrage aktivt, siger Henrik Høstrup Sørensen. Han mener, at der reelt ingen risiko eller ulempe er ved at lancere grønne policer og øge brug af genbrugsdele.
F&P: Det er på vej
Fra forsikringsselskabernes brancheforening Forsikring & Pension siger vicedirektør Thomas Brenøe, at forsikringsselskaber i både Danmark og i udlandet arbejder med at udvikle mere grønne forsikringsprodukter, hvor skadesudbedring for eksempel sker med brugte dele.
- Branchens taksatorværktøj, Autotaks, understøtter allerede i dag brug af brugte dele, men i sidste ende er det et spørgsmål, om forbrugerne vil føle sig trygge ved at få repareret deres bil med brugte dele. Den større klimabevidsthed blandt forbrugerne, og det øgede fokus på at sikre kvaliteten af reservedelene, kan skubbe efterspørgslen på vej, siger Thomas Brenøe.
Matchmaking vejen frem
Hvad angår øget anvendelse af brugte højkvalitets-dele har Henrik Høstrup Sørensen fra Koed A/S en klar holdning til potentialer og muligheder:
- Vi rækker gerne en hånd ud til både forsikringsselskaberne og til skadeværkstederne, da netop de to i kombination med os autogenbrugere for alvor vil kunne sætte gang i den grønne omstilling indenfor skadesreparation. Gennem de seneste år er udvalget, mængden og kvaliteten af især skadedele hos autogenbrugere landet over vokset støt. Stadig flere autogenbrugere vælger at specialisere sig i ét eller få bilmærker, som vi hos Koed i BMW, for derved at kunne tilbyde reservedele helt på højde med nye originaldele og supplere værkstederne med indsigt, viden og rådgivning på et højt niveau, og ikke mindst sikre en fejlfri kvalitetsmærkning. Det gør det mere sikkert for forsikringsselskaberne og værkstederne at vælge og anvende brugte dele til reparation af skader.
Han tilføjer, at Danmarks nabolande er langt foran med tocifrede procentsatser hvad angår genbrugsdele. Det skyldes blandt andet regler mod eksport af skadede biler.
- For at sikre vækst og udvikling på dette område, mener jeg at alle autogenbrugerne bør have en fælles og konkret ambition om altid at være leveringsdygtige i minimum 30 procent af delene på en taksator-rapport i form af brugte originale skadedele. Hvis der samtidig laves en bedre matchmaking mellem autogenbrugere og værksteder, så værkstederne får bedre klarhed over hvem der er kompetente til at levere dele i en høj nok kvalitet, skal udviklingen nok tage fart. På den måde gør vi vores del i fremskridtets og miljøets navn.
Grønne policer kan fremme autogenbrug
Virksomheden Koed A/S opfordrer forsikringsbranchen til at fremme brug af brugte reservedele via grønne forsikringspolicer. De er på vej, melder Forsikring & Pension.