VASKETEKNIK Landets over hundrede Shell-tankstationer har siden november haft kædens nye bilvask på programmet med abonnement på ubegrænset vask for en fast månedspris. Shell Bilvask+, som initiativet er døbt, er lanceret samtidig med en Shell Service App, der taler direkte sammen med vaskehallen, hvor et kamera læser bilens nummerplade for at aktivere bilvasken. Selve vasken startes herefter fra mobiltelefonen inde fra bilen eller udenfor, hvis det ønskes. Det nye system gør bilvask langt mere tilgængeligt for gangbesværede og handicappede, oplyser Shell.
Systemet er leveret af Istobal Danmark A/S, der står bag Shell app’en og betalingsdelen via en underleverandør. Istobal har i øvrigt også leveret lignende teknik til OK’s vaskehaller.
- I forbindelse med at vi har givet vores vaskehaller en overhaling, har vi også kigget på, hvordan vi kunne bringe ny teknologi i spil, der gør det lettere at klare bilvasken. Jeg synes, at vi har fundet en fiks løsning, der kombinerer nummerpladegenkendelse med en smartphone-app. Her kan du nu styre alt fra betaling til aktivering af bilvasken, så vi letter bilvask for handicappede og ældre bilister siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi, som står bag Shell tankstationerne i Danmark
App også til bilbranchen
Det nye system fungerer via en nyudviklet app til både iPhone og Android-telefoner. Denne app kan tilpasses forskellige kunder, herunder også bilforhandlere og værksteder, der vælger at købe vaskehal og teknik hos Istobal. Bilvask-producenten vil i 2020 introducere sit SmartWash koncept på det danske marked, hvori der også indgår en app betalingsløsning
Bilisterne opretter en konto i appen. Hos Shell kan de forskellige bilvaske herefter købes på nu også abonnementsordning, hvor man fra 149 kroner om måneden kan vaske bilen frit i forskellige tidsrum.
Mere kundeloyalitet
- Med Shell Bilvask+ kommer vi i kontakt med en ny kundegruppe - dem der normalt vælger helt tilfældige vaskehaller. Med abonnementet får vi dermed mulighed for at gøre dem til lokale kunder, fortæller Søren Møller Maretti til BRF-bladet Benzin & Kiosk.
Foreløbige tal for Shell viser, at kunder med abonnement gennemsnitligt vasker bilen 2,1 gang om måneden mod 1-1,5 gang for kunder uden abonnement.
- Det er nok for tidligt at svare på, om vi får en bedre forretning af at tilbyde abonnementsordningen. Sådanne ordninger vinder jo frem i mange segmenter, og det er blot naturligt, at bilvask også følger trenden, hvor WashWorld lagde ud. En klar forretningsmæssig fordel ved abonnementsordninger på bilvask er, at det giver et stabilt indtægtsgrundlag uafhængigt af vejret, siger Søren Møller Maretti.
Handicapvenlig bilvask og abonnementer hitter
Shell har succes med kamerabaserede bilvaske-systemer på abonnement, der letter bilvask for også handicappede, som kan blive siddende i bilen under vask.