VIDEN Som mekaniker bliver man aldrig færdig med at suge viden til sig - ofte livsvigtig viden, både for sig selv og kunden.
Et af de steder, der har specialiseret sig i at øse af sin dybe visdom udi teknikkens verden, er Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn under EUC Nord.
Her har man årligt 2500 mekanikere på skolebænken, eller rettere på skolegulvet, med aktivt brug af testere, måleinstrumenter og kalibreringsudstyr.
Specialet her er ofte at vise kursisterne, at teknik kan være livsfarlig. Det gælder især, når systemerne fejler omkring den vigtige kalibrering af kameraer og radarer i bilen. Uddannelsesansvarlig hos AUC, Peter Jakobsen, har prøvet på egen krop, hvordan biler opfører sig mærkeligt og farligt, når mekanikerviden og -arbejde ikke slår til, så systemerne svigter.
- Her hos os får kursisterne rig mulighed for at øve sig og få "hands on" på de mange muligheder for fejl, de risikerer at begå hjemme på værkstedet. Det gælder både, når de øver sig i reelt batteri-arbejde her på el- og hybridbiler, men så sandelig også når kalibrering ved for eksempel et rudeskift går galt. Jeg har selv prøvet at sidde bag rattet på en bil, der opførte sig mærkeligt og til sidst foretog en katastrofeopbremsning på motorvej med 120 km/t, fordi kamera og laser "så forkert" i trafikken, fortæller Peter Jakobsen.
I den lettere ende har flere oplevet, at automatisk nedblænding ikke fungerer korrekt - så man får blink fra modkørende bilister.
Ikke idiotsikre systemer
Skolen indbygger selv fejl for at udfordre kursisterne. Men AUC har også haft tilfælde med ringe forruder, hvor beslag til kameraet simpelt hen sad monteret forkert fra fabrikken, så korrekt kalibrering var umulig.
- Forsikringsselskaber bør for eksempel vide, at tekniske systemer kun gør, hvad de får besked på. Også selv om producenten bag siger, at det er "idiotsikkert". Hvis vi er heldige, melder bilen selv fejl - men det gør langt fra alle. Systemer er dermed ikke bedre end mekanikeren, der betjener dem. Det svarer til, at hvis man ikke lugter til kødet og laver mad med gammelt kød, så smagen bliver rådden.
- Biler SKAL stå på et helt lige underlag ved kalibrering, alt andet er som at købe sko i forkert størrelse. Der er indbygget fald på alle parkeringspladser for at sikre afledning af regnvand. Og man ser jo ingen værkstedsmekanikere rykke ud på gårdspladsen for at indstille en laser vel vidende, at fejljustering blot en enkelt grad kan betyde fejlvisning på mange meter ved måling 200 meter foran bilen. Jo mere man ved om systemerne bag, desto bedre. Der skal herske respekt og forståelse for, at kalibreringstavler skal stå fuldstændig korrekt - ellers svarer det til, at man ikke justerer efter forlygteskifte, eller at en ratsensor ikke er i midterstilling ved justering, hvilket alle mekanikere ved og respekterer. Disse nye elementer omkring kalibrering kræver, at man har en holdning til sit arbejde og ikke bare siger "den går nok", pointerer Peter Jakobsen.
Hjælper norske værksteder
Autobranchens Udviklingscenter hjælper også kunder i Norge med undervisning i kraft af sin nordlige placering i Danmark. Det gælder blandt andet kæden Snapdrive, Hella Gutmann, og Automester, fordi mekanikere i Norge har udfordringer med kalibrering på sneklædte veje og dermed har brug for at få lært forståelse for systemernes mulighed for korrekt stationær kalibrering.
Populære elbil-kurser
Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn er eneste skole i landet for Kia, Ford samt PSA-gruppens biler Peugeot, Citroën og Opel samt Micsubishi. Dermed modtager AUC en del elever fra mærkeværkstederne ved siden af de frie værksteders mekanikere til efteruddannelse.
Især er skolens el- og hybrid-kurser populære for tiden, hvor næsten alle hold er fyldt op med elever fra hele landet.
Især oplever AUC, at en del værksteder stadig kun ser el- og hybridbiler på liften med lange intervaller imellem. Dermed mangler mekanikerne erfaring til både servicearbejde og reparation - og skal i øvrigt bruge lang tid på at tjekke alle procedurer længe og grundigt inden arbejdsstart.
- Men også landets frie værksteder begynder at få disse biler ind i større antal, så viden er vigtig for mange på området. Desuden oplever vi, at mange værksteder bliver stillet over for at kunne vejlede deres værkstedskunder i køb af ny el- eller hybridbil, for mange bilejere lytter gerne til mekanikeren, når bilen skal skiftes, siger Peter Jakobsen.
Han håber, at markedet kan holde på brændstofbilerne mange år endnu af flere årsager. Ikke mindst fordi, vi endnu ikke helt ved, hvad der sker med de dyre batteripakker på sigt med hensyn til slitage.
- Og så er motorolie jo en gedigen indtægtskilde på værkstederne i dag. Så lad os beholde i hvert fald hybridbilerne mange år fremover, der jo forener goderne ved el- og fossilbiler, siger Peter Jakobsen.
"Hands on" med farlige elbiler og drillende kalibrering
Autobranchens Udviklingscenter underviser erfarne mekanikere i faldgruber ved arbejde med livsfarligt batterier i el-biler samt misvisende rudekameraer og lasere.