23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kæde eller ikke kæde - det er spørgsmålet

FTZ har lanceret sit bud på et værkstedssamarbejde uden for kæderne. Navnet er nosign, som er et modstykke til au2parts noname-koncept.

VÆRKSTEDER Mærkeværksteder bliver opsagt eller stopper selv, nogle værksteder lukker, og andre bliver en del af en kæde - autobranchen er i forandring, også hvad angår organisering. Tendensen trækker i retning af kæder, fordi det giver et stærkere fundament og skaber tryghed hos forbrugerne, men enkelte sætter en helt anden kurs og går deres egen vej.

Fordi autobranchen forandrer sig i hastigt tempo, kan det være svært for det enkelte værksted at sætte retning og vælge, hvad der er bedst.

Ifølge Danmarks største autogrossist, FTZ, går tendensen i retning af kædemedlemskab. Vi har bedt vicedirektør Michael Gadegaard, med ansvar for blandt andet grossistens koncepter, give sit bud på, hvorfor stadig flere værkstederne vælger kædesamarbejdet.

- Kendte koncepter skaber tryghed hos forbrugerne. Det kender vi fra både detailhandlen og restaurationsbranchen, men det gælder også for autobranchen. En ny undersøgelse fra A & B Analyse afslører, at hele 63,9 procent af de danske bilejere ville vælge et kædeværksted, hvis de skulle vælge et andet værksted.

Han peger på, at årsagen til dette valg handler om, at det giver forbrugeren mere tryghed og sikkerhed.

- Tallene betyder også, at kun 36,1 procent vælger værksteder, der ikke er med i en kæde. Derfor anbefaler vi altid værkstederne at gå med i en kæde, med mindre de har et meget stærkt brand i sig selv.

Som markedet ser ud, hvordan definerer du så et brand, der er stærkt nok i sig selv?

- Det er værksteder, der har et navn og en forretning, der står stærkt. Det kan være historisk og i forhold til lokation. For de værksteder kan det give mening fortsat at agere under eget navn. Fordi mange af dem naturligvis gerne vil have nogle af de fordele, der følger med et kædesamarbejde, har FTZ lanceret nosign, der ikke er endnu en kæde men en mulighed.

Fordele uden forpligtelser
Et af de værksteder, der har benyttet sig af denne mulighed, er Carteknik Silkeborg. Værkstedet startede i 2015 og er i dag fire mand på værkstedet, som servicerer og reparerer alle bilmærker. Indehaver Per Højmark fortæller, hvorfor han har valgt at være en del af nosign frem for en kæde.

- Jeg er stolt af at kunne sige, at det er mit eget værksted og har ikke været klar til at være en del af en kæde. Med medlemskab af nosign får vi en masse guldkorn til favorable priser, uden at nogen bestemmer over os. For eksempel i forhold til videreuddannelse kan vi selv vælge de kurser og forløb, der passer til vores forretning. Men først og fremmest har vi fået adgang til markedsføring, der er en tung ting at stå med selv, siger han og fortsætter:

- Vi har med nosign også fået adgang til forsikringsopgaver igennem CarGarantie, der dækker skader på for eksempel motor eller gearkasse. Dermed kan vi få og holde på attraktive kunder, så alt i alt anser jeg medlemskabet for at være en stor fordel for os".

Partnerskab eller fællesskab
Hos FTZ er det Jess May, der har ansvaret for nosign, og han skitserer kort, hvad medlemskab af nosign indebærer.

- Der er ingen rammer, og vi kræver ingen certificering, der stiller en masse krav til værkstedet. Til gengæld er der en lang række fordele ved at være en del af nosign, og vi beskriver det derfor som et partnerskab mellem os og værkstedet. Mange værksteder har allerede tilmeldt sig nosign, siden vi startede op i november 2019, så nogle værksteder vælger at gå mod strømmen og stå selv. Hvert værksted finder sin egen vej, men sikkert er det, at branchen forandrer sig, og at det er en god ide både at tage stilling og at sikre sig et stærkt fundament for sin fremtidige forretning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109