OPGRADERING Hos Andersen Biler, der tæller 12 bilhuse i Storkøbenhavn og Holbæk, ærgrer HR-manager Line Andersen sig over, at den nye servicerådgiver-uddannelse er sat på hold. For hun stod klar med to topmotiverede ansatte, og har flere i pipelinen.
- Det er virkelig ærgerligt, at der ikke er kommet tilmeldte nok. Vi har brug for et kompetenceløft i forhold til det traditionelle oldschool - der skal udvikling til fremadrettet at kunne håndtere det mere komplekse bilsalg, og vi har brug for unge mennesker, der tilegner sig den rette nye viden og kan tilføre branchen knowhow. Derfor er det vigtigt, at alle i branchen støtter op om den nye akademiuddannelse, som jeg ser som fantastisk god, siger Line Andersen og fortsætter:
- Nogle tænker "Nu skal det hele ikke blive for akademisk", men uddannelsen er en kombination af praktik og teori, som vil kunne give mange virksomheder værdi på bundlinjen. Og den med at man uddanner gode folk, der hopper til konkurrenterne, holder ikke - vi skal i fællesskab uddanne til branchen, for det giver værdi for os alle. Der er kamp om de unge talenter og det er vigtigere end nogensinde med en fælles indsats for at gøre vores fag attraktivt og dermed kunne fastholde og øge rekrutteringen til branchen.
Hos Andersen Biler er uddannelse, og herunder højere uddannelse som med det nye Servicerådgiver-tiltag, derfor helt naturligt en del af rekrutteringspolitikken, når der ansættes elever og trainees, som også tilbydes den toårige handelsuddannelse på skolen i Mommark.
Virksomheden har pt. 10 unge i gang på akademiuddannelsen i salg og rådgivning.
Andersen Biler: Vi skal væk fra oldschool bilsalg
Andersen Bilers HR-ansvarlige, Line Andersen, står klar med unge kandidater til den nye servicerådgiver-uddannelse og vil bruge tiltaget aktivt i sin rekruttering.