Digitale servicebøger til 3,2 mio. danskere er nu i e-Boks
SAMARBEJDE Værksteder og bilejere kan nu spare papiret, når der skal registreres udført service eller eftersyn på bilen. Fremover kan bilens servicebog tilgås direkte i e-Boks’ app via tjenesten Digital-Servicebook.com.
Det sikrer bilejerne mod kilometersnyd og letter arbejdet for værkstederne i kraft af de to parter nye samarbejdsaftale. Digitalservicebook forventer nu, at resten af den danske bilbranche, også bilimportører og mærkeværksteder, tilslutter sig.
- Lur mig, om ikke resten af den danske autobranche, vi endnu ikke samarbejder med, ser en fordel i at være med hos os nu, hvis man vil være en del af den digitale fremtid. Uanset hvad kan bilejerne nu, via e-Boks og Nem-ID, give os fuldmagt til at hente data såsom synsrapporter, og vi kan anmode eksempelvis mærkedelen på forbrugernes vegne om at få servicedata, siger Martin Jensen, direktør i Digital-Servicebook.com, til Motor-magasinet.
Netcompany tager over
At e-Boks fra 2021 ikke længere er den officielle offentlige elektroniske postkasse, fordi Netcompany vandt udbuddet i efteråret, ser Martin Jensen ikke som et problem. I øvrigt er det også Netcompany, der har udviklet og driver det digitale motorregister, DMR.
- Vi ser det som en styrkelse med net-konkurrence på markedet, idet vi ikke har en klausul med e-Boks men kan operere frit med hensyn til samarbejdsaftaler. e-Boks har haft fordel af at være ene på markedet i Danmark indtil nu, hvilket ikke er tilfældet i andre nordiske lande. Reelt minder situationen lidt om, da vi selv kom på markedet med Digitalservicebook og udfordrede branchen - det giver ofte give bedre produkter til forbrugerne og her autobranchen, siger Martin Jensen. Han tilføjer, at e-Boks kan levere service- og andre bilrelaterede data til forbrugerne tre år frem ifølge samarbejdsaftalen.
Kan vælge nyt værksted
En vigtig pointe er desuden, at bilejere nu, via samarbejdsaftalen med e-Boks, kan finde og vælge værksteder, der anvender Digital-Servicebook.com. Bilejere kan desuden tilgå deres servicebog digitalt direkte i e-Boks’ app
- Det er den største aftale i autobranchen, som forener forbruger og værksteder på en digital platform. Aftalen leverer et link direkte fra bilejeren og ind til værkstedet for 3,2 millioner brugere i Danmark og over 4,6 millioner i Norden. Vores aftale kommer til at dele autobranchen i to; dem der kan levere dokumentation i e-Boks og dem der ikke kan, siger Martin Jensen.
Større sikkerhed
Det skal således fremover være slut med at rode rundt i handskerummet efter bilens servicebog, når bilen skal på værksted. Og hvis forbrugerne står over for at skulle købe brugt bil, kan de med et hurtigt online-tjek kontrollere, at sælgerens oplysninger om kilometerstand og servicebesøg nu også er rigtige
Dermed betyder det nye samarbejde først og fremmest en større sikkerhed for bilejerne, siger Martin Jensen.
- Samtlige biler i verden har en servicebog. I papirform er der en risiko for, at oplysningerne kan blive væk eller ændres. Digitaliseringen af servicebogen sikrer, at bilejere altid har adgang til oplysninger om service og eftersyn, der er udført på bilen. Dermed vil brugerne - herunder også værkstederne - kunne tilgå deres bils servicedata online og sikre bilens værdi og dokumentation, forklarer han.
Snyd for milliarder
Ifølge en rapport fra Europa-Parlamentets research-enhed snydes de europæiske forbrugere for store beløb, blandt andet fordi der svindles med bilernes kilometertal i forbindelse med salg.
- Vores mål er at lave et system, der både sikrer forbrugeren og hjælper værkstederne. EU’s undersøgelser anslår, at der snydes for op mod 65 milliarder kroner hvert år, især grundet manglende dokumentation og kilometerspoling. En opdateret, digital servicebog øger bilens gensalgsværdi, fordi den nye ejer nemt kan kontrollere servicehistorikken. Samtidig sikrer løbende registrering af bilens kørte kilometer, at der ikke kan laves snyd med antallet af kørte kilometer, siger Martin Jensen.
e-Boks app med nye services
e-Boks lancerede for nylig en ny app, der tilbyder en række nye funktioner, der skal lette brugernes hverdag. Og det er her, at bilejerne fremover kan finde deres digitale servicebog.
- Samarbejdet med Digital-Servicebook.com er et eksempel på, at e-Boks går fra at være et sted, hvor man primært håndterer dokumenter, til at blive en platform, hvor vi tilbyder en række andre services, siger Erik Abildgaard Knudsen, der er Nordic Product Director i e-Boks og fortsætter:
- Fremover bliver e-Boks-appen en samling af små, nyttige services, som den enkelte kan tage i brug efter behov. Fælles for de nye funktioner er, at de skal gøre hverdagen lettere for brugerne og være nemt tilgængelige på ét sted.
Fakta om e-Boks
● 5 millioner danskere modtager hvert år post i e-Boks - den digitale postboks, som er tilgængelig fra en hvilken som helst computer eller smartphone over hele verden
● På globalt plan har e-Boks mere en 16 millioner brugere ● I 2018 blev der sendt 485 millioner dokumenter til e-Boks’ brugere. Blandt afsenderne er alle danske banker, alle landets kommuner og statslige styrelser, ATP, en række realkreditinstitutter, forsikringsselskaber, energiselskaber, fagforeninger og teleselskaber samt arbejdsgivere, som sender lønsedler til deres medarbejdere ● e-Boks er ligeligt ejet at Nets og PostNord |
Fakta om Digital-Servicebook.com
● Digital-Servicebook.com er en danskejet virksomhed og blev i 2019 kåret som årets produkt i bilbranchen
● Samtlige biler i verden har en servicebog. Med overgangen til en digital servicebog samles bilens servicedokumentation digitalt, så forbrugere og værksteder får en ensartet digital platform til servicedokumentation. Det sikrer forbrugere og værksteder uanset bilmærke ● På globalt plan er over 55 millioner biler tilgængelige og over 200 millioner service og synsdata digitale på tværs af landegrænser ● Blandt brugere af Digital-servicebook.com er førende værkstedskæder, grossister, producenter, og importører - systemet anbefales af brancheforeninger og er fuldt integreret i flere af bilbranchens IT-systemer |