23948sdkhjf

Europæisk Lotus-topchef trækker sig efter kort tid

Lotus' europæiske topchef går af kort tid efter, at bilproducenten skrottede sine planer om at lukke produktionen i Storbritannien. 

Matt Windle, europæisk chef for den britiske luksusbilproducenten Lotus, forlader sin post efter blot fire måneder i rollen. 

Det sker i kølvandet på et kaotisk forløb omkring selskabets planer om at lukke produktionen i Storbritannien – og en efterfølgende brat kovending af den plan.

Det skriver Financial Times.

I juni skrev mediet, at Lotus planlagde at lukke fabrikken. Under et døgn senere vendte ledelsen dog på en tallerken og meddelte, at man alligevel ville bevare produktionen i Storbritannien. 

Beslutningen kom, efter at den britiske regering angiveligt tilkendegav, at man var åben for at yde økonomisk støtte til at bevare arbejdspladserne.

Matt Windle, der har en fortid som chefingeniør på Hethel-anlægget, blev i april forfremmet til posten som europæisk chef, efter at den tidligere topchef, Dan Balmer, forlod stillingen. Men i de seneste uger har han ikke deltaget i væsentlige møder, og han har ifølge Financial Times nu trukket sig som følge af situationen.

- Lotus ønskede at fokusere produktionen i USA som følge af det pres, der blev skabt af den amerikanske præsident Donald Trumps toldpolitik, udtaler en person med kendskab tilsagen over for Financial Times.

Matt Windles exit føjer sig til en voksende række af ledelsesafgange i Lotus. 

Den kommercielle direktør, Mike Johnstone, forlod selskabet sidste år, og flere nøglemedarbejdere fra kommunikation, salg og marketing har siden trukket sig.

Samtidig står virksomheden over for betydelige udfordringer i overgangen til elbiler, skriver Financial Times. 

Selskabet har oplevet både forsinkelser og budgetoverskridelser på nye modeller, og overgangen fra benzinmotorer til el sker langsommere end forventet. 

I andet kvartal af 2025 leverede Lotus Technology et driftsunderskud på 103 mio. dollar svarende til 658 mio. kr., som dog var en forbedring fra et underskud på 233 mio. året før – mens leverancerne faldt med 42 procent til 1.274 biler.

Hethel-anlægget, som har produceret Lotus-biler siden 1966, har en årlig kapacitet på omkring 10.000 enheder. Til sammenligning kan koncernens nyere fabrik i Wuhan i Kina producere op til 150.000 biler årligt. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.053