23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Der er stadig brug for bedre rammevilkår

Hvis 2019 var startskuddet på grøn omstilling af bilparken, så skal 2020 være begyndelsen til, at ord bliver til handling med fokus på langsigtede rammevilkår for branchen.

DE DANSKE BILIMPORTØRER 2019 har været et år med mange skelsættende begivenheder for bilbranchen: Der har aldrig været solgt så mange biler, elbiler og plugin-biler som i 2019. Jeg mindes heller ikke et år, hvor der har været så livlig en diskussion af danskernes bilvaner. Og med god grund.



Både salget af elbiler og diskussionen af danskernes bilvaner skyldes nok særligt, at 2019 blev året, hvor politikerne satte den grønne dagsorden øverst med CO2 reduktionsmålet på 70 procent. Spørgsmålet er nu, hvordan 2020 kan blive året, hvor vi for alvor får skabt gode rammevilkår, der understøtter den grønne udvikling. Vi mener at have en del af løsningen.



Brug for samarbejde



Som branche for bilimportørerne kan vi hverken styre konjunkturer eller kilometertælleren. Vi har således ikke indflydelse på, hvor mange biler der bliver solgt, eller hvor langt bilerne kører. Men vi kan forbedre de biler, der bliver solgt. Med de rette rammevilkår kan vi være med til at sikre, at den danske bilpark i fremtiden bliver grønnere og mere miljøvenlig, men det kræver et stærkt samarbejde med politikere og relevante brancheorganisationer om et stabilt afgiftssystem.



Afgifter må fastfryses



På den korte bane skal afgifterne i 2021 fastfryses til samme niveau som i 2019. Vi ved fra tidligere års salgstal, at afgifter på elbiler vil få salget til at falde markant. Derfor er der et behov for allerede i starten af 2020 at fastfryse afgiftsniveauet for elbiler i 2021 og gerne ligeledes 2022 - for at sikre tid til både politisk forhandling og implementering af Eldrup-kommissionens forslag.



Langsigtede tiltag



Det vil være første skridt for at sikre grøn omstilling, men der er stadig behov for langsigtede og stabile vilkår for at reducere transportsektorens udledning frem mod 2030. På den lange bane skal Eldrup-kommissionens arbejde sikre, at vi får et stabilt og gennemsigtigt afgiftssystem, der skaber incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre og udleder mindre CO2. Vi vil hos bilimportørerne gøre, hvad vi kan for at understøtte den ambitiøse rejse.



Afgørende Eldrup-rapport



Hvis 2019 var startskuddet på grøn omstilling af bilparken, så skal 2020 være året, hvor ord bliver til handling, og hvor der er fokus på langsigtede rammevilkår for branchen, når Eldrup-kommissionens anbefalinger lander på politikernes bord. Rapporten vil give nogle retningslinjer, men der vil stadig være mange ubesvarede spørgsmål, og vi mener, at have nogle af svarene. Derfor samarbejder vi i 2020 også om at komme i mål på transportområdet med reduktionsmålet på 70 procent.







Godt nytår!



Gunni Mikkelsen, adm. direktør De Danske Bilimportører

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14