BRINTBRANCHEN Vi har lagt 10’erne bag os og ser frem mod et nyt årti. Det er ofte en sentimental øvelse, der får fremhævet alle de gode intentioner, som aldrig blev ført ud i livet. Men sådan er det ikke for hverken Brintbranchen eller den samlede branche, der arbejder med brint. For selv om der er bump på vejen, så går brint som energibærer styrket ud af 10’erne, og vi forbereder os på arbejdet med at gøre årtusindets første 20’ere grønne.
Oplagt løsning
Brint vinder større og større indpas i den grønne omstilling - både herhjemme og i det store udland. Og det gælder ikke mindst i omstillingen af én af de helt store udledningssyndere, transportsektoren. Verden er for alvor ved at få øjnene op for brint- og brændselscelle-teknologiernes fortræffeligheder. Grøn brint, produceret ved elektrolyse på vedvarende energi, er en oplagt vej at gå mod en decarboniseret transport. Brintdrevne personbiler, varevogne, busser, taxaer, lastbiler og sågar tog er allerede på gaden eller lige på trapperne. Altså reel nulemissionstransport, hvor energien stammer fra f.eks. vindmøllestrøm, og hvor brintproduktionen kan være med til at balancerer den varierende produktion fra bl.a. vind og sol. Et bæredygtigt drivmiddel uden skadelige emissioner, produceret på vedvarende energi, som alligevel enten ville blive eksporteret meget billigt, eller overhovedet ikke udvundet, er en oplagt løsning på mange udfordringer. Det er ligeledes en oplagt mulighed for de danske, grønne erhverv og industrier, som allerede nu er blandt verdens bedste, ikke mindst på transportområdet. Og de steder, hvor brinten ikke i sig selv passer ind, er den en oplagt byggesten til andre transportbrændsler som fx metanol.
Danmark helt i top
70%-målsætningen for CO2 har for alvor placeret den grønne dagsorden centralt for alle brancher - også autobranchen. Det er en enorm opgave at fjerne udslip uden at hæmme mobiliteten eller forøge omkostningerne dramatisk. Men Danmark kan vise vejen ved at kombinere en effektiv omstilling af transportsektoren med et samlet grønt energisystem. I sidste uge inden jul blev der offentliggjort nye brintprojekter, der vil mere end 10-doble den danske elektrolysekapacitet, og hermed rykker dansk P2X op i en helt ny skala, der skaber reelle industrielle anlæg, og det er et fremragende fundament at starte det nye år på, og et stærkt afsæt for nye grønne drivmidler til transportsektoren. Nu er udfordringen i 20’erne at få køretøjerne på vejene og skabe efterspørgsel på både brint, metanol m.v. Det kræver politisk opbakning i den klimahandlingsplan, som regeringen har varslet til foråret. For vi er naturligvis langt fra i mål. I transportsektoren har vi meget store udfordringer foran os, og det kommer til at kræve tæt samarbejde i branchen, for at vi kan komme i mål.
Men vi er kommet godt i gang. Med de nye produktionsanlæg er kursen sat - og der er er god grund til at gå ind i det nye årti med glæde, optimisme og ikke mindst fejre, at vi nu for alvor går ind i brintens årti.
Rigtigt godt nytår.
Tejs Lausten Jensen, CEO Brintbranchen
Vi er sikre - 20'erne bliver brintens årti
Der bliver fyret op under dansk P2X brint-teknologi, og brintbranchen forventer, at nul-emissions brændstoffet bliver meget mere udbredt.