UDVIKLING Trioen bag leasebil.nu, Lone og Peter Henningsen samt Michael Fiil, videreudvikler nu konceptet til også at omfatte andre mobilitetsløsninger. De angiver at være kommet langt med leasebil.nu, og at det markedsmæssigt og tidsmæssigt er rigtigt at gå "all-in" nu.
Af konkurrencemæssige årsager vil de ikke røbe mere, end at det overordnede mobilitetskoncept får navnet Klik & Kør. I den "virtuelle forretningsdør" skal forbrugeren med et klik vælge KØB, LEASING eller LEJE. Valget guider forbrugeren ind på de respektive sites, hvor man kan betjene sig selv, præcis som man kan i dag på leasebil.nu
Klik & Kør bliver ifølge trioen nemt for de tilsluttede i autobranchen og nemt for forbrugerne. Den it-motor, som ligger til grund for leasebil.nu, udvides, og websites med nye betjeningsformer er næsten færdige. Hele forsyningskæden og systemerne er dermed på plads.
- Det her bliver den frie branches disruption i markedet, og importører og nyvognsbranchen kan bare komme an, siger Michael Fiil.
Mobilitet med servicekontrakt
Er mobilitetsløsninger opskriften på overlevelse i den frie autobranche, indtil vi ved, hvornår elbilerne kommer?
Helt sikkert, hvis man spørger Michael Fiil. På det første forhandlermøde på Severin Kursuscenter i Middelfart, hvor 19 medlemmer fra leasebil-kæden deltog, var også repræsentanter fra FTZ, AL-Finans og to store værkstedskæder.
- Vi skal sælge biler til dem, som vil købe, tilbyde leasing til dem, som har brug for bil fra 12 til 36 måneder og leje ud til dem, som har brug for en bil under et år. Og videre: Vi får serviceaftaler på dem alle - og nu får I at vide, hvordan man gør, lød det fra leasingaktøren under et 60 minutter langt kig ind i krystalkuglen.
Skal sælge tryghed
Forinden havde direktør Michael Gadegaard, FTZ, fortalt hvilke fokusområder, Danmarks største autogrossist har i branchens udfordrende fremtid, hvor forbrugerne og deres ændrede adfærd spiller en stor rolle. Finansieringskonsulent Ole Hartung fra AL-Finans gjorde deltagerne opmærksom på, hvor vigtig det er at sætte sig ordentlig ind i de forskellige finansieringsformer og leasing for at kunne møde fremtidens forbruger i øjenhøjde og derved sælge tryghed.
- Elbilerne kommer - ja, men hvornår?, provokerede Michael Fiil, og fortsatte; vi ved ikke, hvad de kommer til at koste, hvornår der er ladeinfrastruktur og... og... Hvordan skal den frie autobranche overleve indtil da?, spurgte han de meget lyttende deltagere.
Usikker afgiftsfremtid
Leasebil.nu og Michael Fiil er overbevist om, at vi ikke vil opleve et boom i elbilsalget, før der fremlægges troværdige infrastrukturplaner, og før vi kender omfanget af en ny omlægning af måden der regnes afgift på, så både autobranchen og forbrugerne får tillid til priserne.
- Samfundsøkonomien har brug for de 50 milliarder kroner om året, som bilerne bidrager med - og det fremgår ligeledes indirekte af kommissionsformand Anders Eldrups opdrag, at kommissionen for grøn omstillings forslag skal være provenuneutral for staten. Mit bud er, at afgiften stiger på nye og brugte biler på fossile brændstoffer, at der kommer afgift på el og hybridbiler, og at der kommer en form for roadpricing, som bliver udliciteret, så etableringsomkostningerne bliver et privat anliggende, men så staten får sin del af indtægterne, sagde Michael Fiil.
Fri af politiske beslutninger
Dermed var det klart for medlemmerne i Leasebil-kæden, at politikerne igen har skabt usikkerhed om bilpriser og afgifter, og at den usikkerhed er nået ud til forbrugerne.
- Derfor får de kommende års bilsalg i traditionel forstand nogle store udsving - i perioder går det helt i stå. Usikkerheden får flere og flere forbrugere til at vælge mobilitetsløsninger, som giver økonomisk tryghed - også selv om det er lidt dyrere. Færre vil købe, leasing vil stige, og rigtig mange vil vælge nye former for leje. Vi skal i den frie branche gøre os uafhængige af dårlige politiske beslutninger ved at opbygge varelagre af afgiftsfrie benzin- og dieselbiler samt el- og hybridbiler. 20 procent af varelageret skal have nummerplader på, så de kan indgå i puljer af lånebiler på værkstedet, biler som kan lejes og biler som kan minileases, lød Michael Fiils melding.
Købe, leje eller lease i ét klik
Én samlet vej til at alle kunder; både dem, der vil eje, dem der bil leje, og dem der vil lease. Og i alle tilfælde inkl. en servicekontrakt. "Det bli’r disruption."