OMLÆGNING Fra nytår skal vi til at vænne os til en ny slags benzin i Danmark. Hidtil har standarden heddet E5 i Danmark, når man tanker oktan 95, hvilket en stor del af befolkningen foretrækker, men fremover kommer standarden til at hedde E10. Det sker for at opfylde en EU-målsætning om, at der skal være 10 procent vedvarende energi i transporten i 2020. Formålet er at gøre transporten lidt grønnere.
- Fordi der nu kommer dobbelt så meget bioethanol i benzinen, vil der også blive udledt mindre CO2. Samlet vil det reducere udledningen af CO2 med cirka 200.000 ton om året at gå fra de nuværende E5 til E10, siger Michael Mücke Jensen, teknik og miljøchef i Drivkraft Danmark, benzinselskabernes brancheorganisation.
Han lægger ikke skjul på, at det har været en besværlig øvelse at lave omstillingen, men også at benzinselskaberne ser fremad og går helhjertet ind i ændringen.
Ikke for alle biler
Biler tåler ikke ny benzintype fra nytår
Værksteder og bilister skal være opmærksom på den nye standard-benzintype E10 fra årsskiftet med dobbelt spritindhold, som dele af den danske bilpark ikke kan tåle.