23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

E10-benzinen er klar til de nye additiver, og det kan redde motoren på længere sigt, hvis bilen viser sig at være ‘overfølsom’.

BESKYTTELSE Hos Bell Add har man i 30 år udviklet og markedsført brændstofadditiver, der renser og renholder motoren og bevarer brændstoffets kvalitet. Derfor er virksomheden også opmærksom på, at der nu kommer en helt ny type standardbenzin, E10, til markedet.

Fremtidens benzin tilsættes også additiver fra producenten/raffinaderiet, så den kan opfylde de krav, der stilles fra OEM/motorproducenterne.

Hos Bell Add er man sikker på, at det er en god løsning med den nye benzin, men E10 betyder, at der er 10 procent bioethanol - altså reelt sprit - blandet i benzinen. Derfor opfordrer virksomheden til, at man bruger ekstra additiver i bilen, især hvis man enten kører rigtig meget eller omvendt kører meget lidt. De rensende additiver sikrer en renere afbrænding og nedsætter derfor forurening af såvel motor som omgivelser.

- En dårlig vedligeholdt motor giver mere forurening, dårligere brændstoføkonomi, unødige nedbrud og i værste fald store udgifter for ejeren. Man ser desværre eksempler på olier, der ikke opfylder kravene fra OEM, benzinfiltre der har kørt langt over skifteintervallet og skifteintervaller der ikke overholdes, lyder det fra Mogens Olesen, der er teknisk chef hos Bell Add.

Begge kørselsmønstre vil give slid og nedsat effekt og give såkaldt blowby fra forbrændingen, hvor E10 brændstofrester kan påvirke olien, så den nedbrydes hurtigere.

Moderne biler med direkte indsprøjtning er følsomme overfor fastbrændt sod i forbrændingskammeret. Specielt sod på og omkring dysespids og dysehuller bidrager til dårligt sprøjtemønster, ringere forbrænding, nedsat motorydelse samt øget forurening af både motor og omgivelser. Forureningen inde i motoren vil opleves som hårdt, fastbrændt sod på indsugningsventilerne.

Det additiv, man vælger at bruge, skal kunne håndtere sprit i varierende koncentration og samtidig være kompatibelt med alle brændstoftyper uanset oktantal.

- En velsmurt motor med Bell Add i brændstoffet vil give den bedste beskyttelse af hele bilens forbrændingssystem, hvilket er en rigtig god investering som forebyggelse mod problemer og dyre reparationer, vurderer Mogens Olesen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.194