SERVICEEFTERSYN På det seneste ankenævnsmøde blev behandlet et par sager, som bl.a. indeholdt aspekter om overholdelse af serviceeftersyn og hvilke konsekvenser det skulle have, når det var anført i slutsedlen eller i salgsannoncen, at service var overholdt.
Det er et spørgsmål som har været behandlet ved flere lejligheder, og som jeg også flere gange har behandlet i disse spalter.
Noget af det, som blev vurderet af nævnet, var, hvad formålet var med serviceeftersyn, og hvad betydningen var af, at der var lovet at service var overholdt.
I begge de aktuelle sager drejede det sig om biler, som var 4-5 år gamle, og i begge tilfælde var serviceeftersynene udført, men med beskedne overskridelser på enten tid eller kilometer.
I begge tilfælde var det biler, som var uden for fabriksgaranti, og hvor eftersynene ikke havde konsekvenser for en fortsat garanti.
Ligeledes var det usandsynligt, at det ville have haft konsekvenser for en eventuel kulance, ligesom det kunne diskuteres om særlige kulanceregler overhovedet skulle have betydning for en brugtbilsælger, som ikke kendte til disse eventuelt særlige vilkår.
To konkrete eksempler
En del af nævnets overvejelser var også, at der næppe er nogen kunder, som får udført eftersynet ved nøjagtig 20.000 eller 30.000 km, men at det sker i nærheden af det kilometertal, som er fastsat som interval.
Der vil derfor altid være en variation, hvor eftersynet måske laves enten lidt før eller lidt efter kilometergrænsen eller tidsgrænsen, hvilket normalt også accepteres af de forskellige garantigivere.
Nogle arbejder med faste tolerancer andre ser på ud fra rimelighedsbetragtninger.
Den ene af bilerne havde fået udført to serviceeftersyn i dens levetid inden salget til klageren. Det første eftersyn var udført ved 31.263 km., altså en overskridelse på 1263 km. i forhold til 30.000 km intervallet. Der var ikke tale om en tidsmæssig overskridelse.
Det andet eftersyn var udført ved 60.225 km., altså ca. 1000 km før 30.000 km intervallet fra det første eftersyn. Dette var også udført inden for den rette tid.
I denne sag var det nævnets vurdering, at en overskridelse på 1263 km. måtte betegnes som bagatelagtig, herunder også henset til, at det ikke kunne antages at have nogen konsekvenser for bilens funktion eller for garanti eller reklamationsret. Eftersom begge serviceeftersyn begge var udført, kunne det ikke betragtes som en mangel, og det lagdes til grund, at oplysningen om "service ok" måtte betegnes som korrekt.
Service 23 dage for sent
Den anden sag var på mange måder parallel med denne. Den pågældende bil havde i sin levetid fået udført tre serviceeftersyn.
Det sidste eftersyn var udført 23 dage for sent i forhold til intervallet på 12 måneder siden det sidste eftersyn, men var inden for kilometerintervallet på 30.000. Også denne bil var uden for fabriksgaranti, men det kunne måske diskuteres om den var inden for eventuelle kulancemuligheder.
Udfaldet af denne sag blev den samme, nemlig at der var tale om en bagatelagtig overskridelse. Bilen kunne faktisk have haft kørt 3000 km yderligere, hvis blot det kilometertal var nået 23 dage tidligere.
I den situation fandt nævnet ikke, at der kunne være noget teknisk belæg for at overskridelsen kunne have betydning for bilen.
Konklusionen blev derfor, at det også i dette tilfælde var i orden at sælgeren havde benyttet udtrykket "service ok".
Det skal retfærdigvis nævnes at begge afgørelser blev truffet som flertalsafgørelser, hvor forbrugersiden, som var mindretallet, fandt at selv de beskedne overskridelser måtte betragtes som mangler.
Hvor går grænsen?
Jeg vil ikke bestride, at det sagtens kan diskuteres om afgørelsen er for vidtgående, for spørgsmålet er selvfølgelig hvor grænsen går.
Der kan sagtens argumenteres for at den helt faste grænsen er det i servicebogen nævnte kilometertal og den nævnte tidsgrænse, og at kunderne selv må sørge for at sikre, at eftersyn er udført inden de grænser nås.
Men helt konkret synes jeg også, at man må se på formålet, og hos nogle bilmærkers importører opleves det desværre som om, at disse grænser sættes med henblik på at selv den mindste overskridelse skal hindre forbrugerens berettigede krav - uanset hvor bagatelagtige overskridelserne end måtte være.
Afgørelserne er selvfølgelig konkrete, og det kan ikke afvises, at andre forhold, f.eks. bilens alder, kunne have medført andre resultater.
Under alle omstændigheder vil jeg trods afgørelserne præcisere, at man som sælger skal huske at være ganske nøjagtig, når man læser i servicebogen og lover, at "service er ok".
Et af værkstedernes svære spørgmål: Hvornår er service "OK"?
Hvor store overskridelser skal accepteres, når en bil har været på de obligatoriske serviceeftersyn? Her er juristens svar.