MATERIALE Øv dig lige på dette ord: Silicium-carbid. Silicium-carbid (SiC) har gennem årtier været udset til at erstatte rent silicium i en lang række elektronik-komponenter. SiC er nemlig bedre end silicium til at lede en strøm, og komponenter baseret på dette materiale vil derfor have lavere energiforbrug. Ikke mindst til anvendelser inden for højeffekt, højfrekvens eller højtemperatur vil SiC være et interessant alternativ.
Og nu er SiC nået bilernes verden, idet Bosch nu anvender materialet - altså silicium-carbid - i mærkets nye halvledere - siliciumcarbid-halvledere, de omtales.
Bedre til at lede strøm - den fordel er især relevant i forbindelse med elmotorer.
- Halvledere af silicium-carbid giver elmotorer mere power. For kørere af elbiler kan det resultere i en øget rækkevidde på seks procent, er overskriften som Harald Kröger, medlem af ledelsen af Bosch, sætter på den nye opfindelse.
Og Kröger forklarer videre:
- I dag er der halvledere i alle biler. Der er mere end 50 af dem i hver nye bil, der ruller af en bilfabriks samlebånd.
- Sammenlignet med de siliciumchips, der er anvendt til dato, har SiC-halvledere bedre elektrisk ledeevne. Det giver mulighed for højere omstillingsfrekvens og sikrer også, at meget mindre energi spredes i form af varme.
- Fremover vil chips fremstillet af det nye materiale være toneangivende inden for ydelseselektronik - kontrolcentret for el- og hybridbiler. Og derfor kan SiC være med til at tage både hybrid- og elbiler et stort spring fremad, vurderer Harald Kröger.
Bosch fremstiller den nye generation af halvledere på fabrikken i Reutlingen, 40 km syd for Stuttgart. På denne fabrik har virksomheden i årtier hver dag fremstillet adskillige millioner mikrochips.
Med de forbedrede halvledere har Bosch fokus på en af de største hindringer for potentielle købere af elbiler:
Næsten en ud af to forbrugere (42 procent) køber ikke en elbil, fordi de er bange for, at batteriet vil løbe tør for strøm.
I Tyskland er denne bekymring endnu mere almindelig og påvirker 69 procent af forbrugerne (kilde: Consors Finanz Automobile Barometer 2019).
Længere rækkevidde med halvledere af nyt materiale
Halvledere ser ikke ud af meget. Men der er typisk over 50 af dem i en ny bil - og de har en afgørende betydning for især elbilers effektivitet.