23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Pas på elbilernes temperatur under lakering

Autolakereren kan få ansvaret for efterfølgende fejl på lakerede elbiler, advarer SKAD.

ADVARSEL Det er hverken ufarligt eller uden et helt specielt ansvar, hvis man tager en el- eller hybridbil ind i sit autolakereri. For den nye type biler skal behandles ekstra varsomt, hvis man ikke vil risikere at blive præsenteret for et erstatningsansvar for fejl i bilen et stykke tid efter lakeringen.

- Efter lakering sættes bilerne til tørring i opvarmede kabiner. Men sker denne opvarmning uden at tage hensyn til bilproducentens retningslinjer, kan det få negative konsekvenser for systemerne og batteripakken, siger Thomas Krebs, der er uddannet stærkstrømsingeniør og direktør i karrosseri- og lakbranchens organisation SKAD.

Tager man for eksempel udgangspunkt i Tesla, så skal biler fra den amerikanske bilproducent befinde sig på værkstedet med et temperatur ikke højere end 35 grader i mindst seks timer, og tørring af bilens lak må udføres ved maksimalt 73 grader og i højest 45 minutter.

El- og hybridbiler er udstyret med et højspændingsbatteri, typisk Li-Ion. Efter et uheld kan dette batteri være internt beskadiget med blandt andet isolationsskader, utætheder eller andet.

AC-system kan selvstarte

Normalt oplyser bilens batteri-kontrolsystem om eventuelle fejl, men i forbindelse med reparation af en skade, hvor bilen typisk transporteres fra et karrosseriværksted til autolakereren, kan det ske, at de afmonterede systemer ikke er registreret korrekt, eller er midlertidigt sat ud af drift:

• Bilens aircondition system er fortsat adskilt. On-board computeren kan starte aircondition systemet under tørring ved høj varme, og dermed tilføre skade til systemet.

• Bilens højspændingssystem er fortsat under reparation. Her skal både 12 volt og højspændingssystemet være afbrudt.

Spørg karrosseriværkstedet

- Som autolakerer skal man altid sikre sig, at man ikke overskrider betingelser anført af bilproducenterne, for en undladelse af at følge betingelser kan betyde, at autolakereren påtager sig ansvaret for en hver efterfølgende skade eller fejl på bilen. Derfor skal man altid kontakte karrosseriværkstedet for mere information, hvis man som autolakerer er i tvivl, siger Thomas Krebs.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|