23948sdkhjf

Hvordan tør Toyota lade være - de har stadig ingen elbil

| Af Søren Clauding | Tip redaktionen om en historie

Verdens største bilfabrik - men de har ingen elbil! Er Toyota med lanceringen af ny hybrid overhalet både udenom og indenom? Toyotas Takashi Uehara, chefingeniør på mærkets nyeste bil, forklarer hvorfor andre - efter Toyotas mening - ikke nødvendigvis er foran, selv om de har en elbil på programmet.

STRATEGI Alt imens mange af konkurrenterne kæmper om at bygge den ene mere langtrækkende elbil efter den anden, har Toyota løftet sløret for endnu en selvladende hybrid, fjerde generation af Toyota Yaris. Bilen har netop har haft verdenspremiere i Amsterdam - et år inden den lander på de danske landeveje.

En ny selvladende hybrid? Men ingen elbil?? Hvad har japanerne gang i, kan man hurtigt tænke. Derfor spørger vi: Hvorfor bygger Toyota ikke en rigtig elbil?



- Svaret er meget enkelt, forklarer Takashi Uehara, som er chefingeniøren, der har ansvaret for tilblivelsen af den nye hybrid-drivline til den nye Yaris:

- Vi har fokus på miljøet, og der er stadig så store udfordringer, som skal overvindes, hvis man vil køre en ren elbil, at vi ikke vil kunne sælge alle de biler, som er nødvendige, hvis det skal batte noget i det store miljøregnskab.

- Der er mange problemer forbundet med elbiler, vurderer Uehara videre. Der er de traditionelle spørgsmål om opladningstid og rækkevidde. Elbiler er gode i nærmiljøet, hvor man ikke skal køre så langt. Men skal man have alsidige biler med stor anvendelighed, skal man ikke udstyre dem med store, tunge batterier.

- De store batterier er kostbare, de er pladsslugende og det meste af tiden også meningsløse, fordi de fleste bilister kører så lidt til daglig, at de kun har brug for den store batteri-kapacitet engang imellem.

Læs også: Toyota klar med mini-SUV

- Men batteriet slæber de rundt på hele tiden - underforstået, at der bruges uforholdsmæssig megen energi på at transportere det tunge batteri, uden at man egentlig har brug for det.

- Dertil kommer, at energiudnyttelsen er for ringe. Elmotoren er isoleret betragtet meget effektiv, fordi den stort set udnytter al den energi, den får tilført til at drive bilen. Men hvis den skal bruge energien på at transportere et tungt batteri, forsvinder fordelen hurtigt.

Manglne på litium
Toyota påpeger en række andre problemer med elbiler; produktionsøkonomi og hensynet til verdens litiumreserver. Herom forklarer Tetsuya Namura, vice president hos Toyota i Europa med ansvar for produkt og marketing management.

- Store litiumbatterier er dyre. I en Yaris hybrid kan vi klare os med et meget lille litiumbatteri på under 1 kWh. Batteriet er relativt billigt, og derfor kan vi holde prisen nede, så rigtig mange mennesker kan købe bilen. Det betyder meget mere i det samlede billede, end hvis vi solgte nogle få elektriske biler, som desuden skulle subventeres for overhovedet at blive prismæssigt attraktive.

Læs også: Gratis biler til sundhedsberedskabet

Tetsuya Namura forklarer videre:

- Der er ingen, der for alvor ved, hvor store Jordens litium-reserver er, det er også vanskeligt at forudse, hvor stort det samlede forbrug af litium bliver i de kommende år, men det er iflg. diverse undersøgelser sandsynligt, at man løber tør for litium indenfor de næste 10 år, hvis ikke industrien i mellemtiden har fundet en erstatning.

- Hver gang der produceres en elbil med bare en acceptabel rækkevidde, benytter man et batteri på mellem 50 og 100 kWh. Med den selvsamme mængde litium kan vi bygge mellem 50 og 100 hybridbiler, der hver især udsender beskedne mængder CO2.

Mere om: elbil | Salgsstrategi | Toyota
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Corona og konsekvenserne
Lønkompensationen forlænges

Frem til 29. august kan virksomheder fortsat søge om kompensation for at sende ansatte hjem med løn. Den danske autobranche har pr. 11 maj fået lønkompensation for over 300 mio. kr.

Plus

Tryg dropper Viking

Forsikringsgiganten vender tilbage til SOS Dansk Autohjælp.

Forhandler vinder retssag mod bilimportør

En østrigsk forhandler har vundet en principiel sag over den østrigske importør af Peugeot. De danske bilforhandlere er underlagt lignende restriktioner, som en østrigsk karteldomstol har kendt ulovligt.

Hjælp til markedsføring af olie

Autogrossisten au2parts er klar med konceptet LongLife, der skal sætte gang i salget af produkter fra Liqui Moly.

Plus

NDI Group fejrer 50 år med kampagne

Som en markering af jubilæet har virksomheden igangsat en digital kampagne på LinkedIn med udpluk fra virksomhedens historie, fra da NDI blev startet i privaten i Holstebro som en hobby.

Navneskift og ny strategi: Auto IT runder millionoverskud

Nyhedsbrev

8.396 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Landsaftale om reparation af fælge

Online Avis Arkiv

Nyt bilhus med mulighed for køb af biler online

CarNext.com, en europæisk onlinebaseret kæde med salg af brugte biler, åbner en helt ny butik i Fredericia den 1. juni.

Kina-messe skubbes et år

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

1

Debatten om autoruder er vigtig for branchen

DEBAT: Pilkington-direktør Poul Thomsen svarer her på Gitte Seebergs indlæg bragt på Altinget.dk under overskriften "Misligholdte sikkerhedssystemer koster menneskeliv".

Bilentusiaster indsamler penge

Corona sluger forventet elbil-opsving

Motorstyrelsen åbner igen dørene

Bilernes Hus styrker bundlinje men taber omsætning

Plus

Priskrig blandt værksteder - sådan reagerer FTZ og au2parts

Quickpoints vi-vil-være-billigst-politik starter en priskrig - hvordan vil de to store, nemlig værkstederne under FTZ og au2parts trackle det?

Tysk firmabil i Danmark: Porsche gav skattesmæk

De små virksomheder skifter direktør

Efter 11 år som adm. direktør for SMVdanmark har Ane Buch valgt at gå på pension og overlader roret til vicedirektør Jakob Brandt.

Plus

Ejeren af Quickpoint: Kannibalisme? Overhovedet ikke

Honda tilbagekalder 1,4 millioner biler

Værkstedskæde støtter håndbolden

Bilsalg fortsætter mod bunden

I maj blev der solgt 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end i samme måned sidste år. 

Plus

FDM: Ja, kunderne går efter billigst

Temadag om dæk er aflyst

Plus

Skorstensgaards svar: Mærkeværkstederne vil mærke det mest

Plus

Reagerer kunderne på ordet billigst?

UGENS LEDER - ...med en direkte opfordring om afgiftshandling nu

Nye skrotpuljer kan kickstarte grønt bilsalg

Flest bilskader i Nordsjælland

Plus

AD: Vores dør er åben for samarbejde

Plus

Hvad betyder den tyske dieselgate-dom for Danmark?

Plus

DAG: Digital skrotning begynder at fungere ok

Løsning letter papirarbejdet

Plus

Større rokade i Interdans bestyrelser

Faldende bilsalg risikerer at lukke hver femte bilforhandler

Motor-magasinet forsinket

Se alle Medlemmernes egne nyheder

OZ fælgnyhed

Q8 Formula Special D1 FE 0W-20 kan nu også bruges til Mazda

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Nye autostole gør det nemmere at beskytte børn i bilen

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Er lånebilerne en udgift eller tjener de penge?

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

Britiske Autodesk vælger bott

Komplethjul med lidt smørelse til ganen

Fuld valuta for pengene – Mitsubishi L200

CNC-maskine olietågeudsugning  fra Dansk Procesventilation

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

LÆKRE LOKALER I bilbranchens IT-center

Danmarks billigste elbil er fantastisk

Salgsanvarlig UK/Irland til Digital-servicebook.com

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid

Digital-servicebook.com opruster i UK/Irland

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

TILBUD! Vi rydder op på lageret

Send til en kollega

0.234