23948sdkhjf

Hvordan tør Toyota lade være - de har stadig ingen elbil

| Af Søren Clauding | Tip redaktionen om en historie

Verdens største bilfabrik - men de har ingen elbil! Er Toyota med lanceringen af ny hybrid overhalet både udenom og indenom? Toyotas Takashi Uehara, chefingeniør på mærkets nyeste bil, forklarer hvorfor andre - efter Toyotas mening - ikke nødvendigvis er foran, selv om de har en elbil på programmet.

STRATEGI Alt imens mange af konkurrenterne kæmper om at bygge den ene mere langtrækkende elbil efter den anden, har Toyota løftet sløret for endnu en selvladende hybrid, fjerde generation af Toyota Yaris. Bilen har netop har haft verdenspremiere i Amsterdam - et år inden den lander på de danske landeveje.

En ny selvladende hybrid? Men ingen elbil?? Hvad har japanerne gang i, kan man hurtigt tænke. Derfor spørger vi: Hvorfor bygger Toyota ikke en rigtig elbil?



- Svaret er meget enkelt, forklarer Takashi Uehara, som er chefingeniøren, der har ansvaret for tilblivelsen af den nye hybrid-drivline til den nye Yaris:

- Vi har fokus på miljøet, og der er stadig så store udfordringer, som skal overvindes, hvis man vil køre en ren elbil, at vi ikke vil kunne sælge alle de biler, som er nødvendige, hvis det skal batte noget i det store miljøregnskab.

- Der er mange problemer forbundet med elbiler, vurderer Uehara videre. Der er de traditionelle spørgsmål om opladningstid og rækkevidde. Elbiler er gode i nærmiljøet, hvor man ikke skal køre så langt. Men skal man have alsidige biler med stor anvendelighed, skal man ikke udstyre dem med store, tunge batterier.

- De store batterier er kostbare, de er pladsslugende og det meste af tiden også meningsløse, fordi de fleste bilister kører så lidt til daglig, at de kun har brug for den store batteri-kapacitet engang imellem.

Læs også: Dansk brændselscelleproducent i aftale med elbil-koncern

- Men batteriet slæber de rundt på hele tiden - underforstået, at der bruges uforholdsmæssig megen energi på at transportere det tunge batteri, uden at man egentlig har brug for det.

- Dertil kommer, at energiudnyttelsen er for ringe. Elmotoren er isoleret betragtet meget effektiv, fordi den stort set udnytter al den energi, den får tilført til at drive bilen. Men hvis den skal bruge energien på at transportere et tungt batteri, forsvinder fordelen hurtigt.

Manglne på litium
Toyota påpeger en række andre problemer med elbiler; produktionsøkonomi og hensynet til verdens litiumreserver. Herom forklarer Tetsuya Namura, vice president hos Toyota i Europa med ansvar for produkt og marketing management.

- Store litiumbatterier er dyre. I en Yaris hybrid kan vi klare os med et meget lille litiumbatteri på under 1 kWh. Batteriet er relativt billigt, og derfor kan vi holde prisen nede, så rigtig mange mennesker kan købe bilen. Det betyder meget mere i det samlede billede, end hvis vi solgte nogle få elektriske biler, som desuden skulle subventeres for overhovedet at blive prismæssigt attraktive.

Læs også: Luksus bilmærke igen til Danmark

Tetsuya Namura forklarer videre:

- Der er ingen, der for alvor ved, hvor store Jordens litium-reserver er, det er også vanskeligt at forudse, hvor stort det samlede forbrug af litium bliver i de kommende år, men det er iflg. diverse undersøgelser sandsynligt, at man løber tør for litium indenfor de næste 10 år, hvis ikke industrien i mellemtiden har fundet en erstatning.

- Hver gang der produceres en elbil med bare en acceptabel rækkevidde, benytter man et batteri på mellem 50 og 100 kWh. Med den selvsamme mængde litium kan vi bygge mellem 50 og 100 hybridbiler, der hver især udsender beskedne mængder CO2.

Mere om: elbil | Salgsstrategi | Toyota
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kunder sad i kø til nyt gigantvarehus

Med over 300 i kø til åbningen og mere end 3000 kunder var det den største åbning i Biltemas historie.

Ny aktør vil udfordre markedet for opladning

Med Intelligent software vil nystartet Spirii går målrettet efter at dække uopfyldt behov hos bl.a. virksomheder, kommuner, boligforeninger, der skal oplade elbiler.

Derfor har få elbiler anhængertræk

UGENS LEDER ... om SUV-skam

Danfoss får en fod inden for på elbilmarkedet

Nyhedsbrev

8.295 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Triscan først med Tesla-drivdele

Online Avis Arkiv
Plus

Vind billetter til Le Mans-film

Der er i dag premiere på bilfilmen 'Le Mans '66' om rivaliseringen mellem Ford Motors og Ferrari. Læs her, hvordan du kan vinde billetter til filmen.

Red Bull gør Albon til permanent Verstappen-makker

Plus

Prisfald på elbiler - Helårsdæk hitter - Grøn kommune

Årets GTI kåres

Børnefamilier køber mindre biler

En mindre mellemklassebil er den mest populære biltype hos børnefamilierne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Plus

Tesla planlægger at bygge fabrik i Tyskland

Tesla-stifteren Elon Musk Tesla sagde tirsdag, at Tesla planlægger at bygge sin næste fabrik i nærheden af ​​Berlin.

Plus

Tre nye direktører, der skal have gang i salget

Nye direktører hos Ford, Nissan og Renault; alle tre har ét og samme mål; der skal sælges flere biler, mange flere biler. Analyse plus fem spørgsmål til dem alle tre.

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Nissans Kim Helsted

En hovedhjørnesten i Nissan-Danmarks salg har længe været SUV’en Qashqai - "vi vil fastholde salget ved at tilpasse os markedet," siger den nye direktør.

Fart på de brugte biler

Plus

Forsikringsselskaber siger ja til brugtdele

Et lille værksted har gennem et par år ofte haft held med at overbevise sine taksatorer, om det er ok at bruge genbrugsdele frem for uoriginale dele - det sparer både tid og penge, siger indehaveren.

Øget indsats for flere kvinder i faget

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Renaults Yana Minenko

Det er et must, at vi skal øge salget af Renault, og når det kommer til Dacia er opgaven først og fremmest af øge kendskabet. Og så skal vi sælge langt flere varebiler.

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Fords Frank Skjærbæk

Den nye Ford-direktør fortsætter sin forgængers overordnede strategi - et af de steder, der skal skrues op, er på salget af varebiler.

Dansker i F1 600 gange

Danske robotter hjælper Ford

De ældre kører Toyota - de yngre VW

Ugens analyse fra Voxmeter viser sammenhængen mellem alder og bilmærke.

Dansk brændselscelleproducent i aftale med elbil-koncern

Blue World Technologies har netop underskrevet en strategisk samarbejdsaftale med den kinesiske bilproducent Aiways.

Ketner udvider i Kolding

UGENS LEDER ... om unge i autobranchen

Dansker tester i Formel 1-bil: Var øm og forvirret

Plus

Erhvervspris til Skorstensgaard

VM for digitale autolakerere

Plus

Anmeldelse: Tak for au2parts-kaffe!

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Endnu et tilbud om service- kontrakter

Plus

Et svensk tilbud om servicekontrakter

Biløkonom vinder Årets Ejerleder 2019

UGENS LEDER OM ... problemet dæk

Pris for miljø-lakprodukt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stort udvalg af turboladere hos NAP.

Kig forbi til Black Friday og husk lukkedag

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til

Mercedes C400 Stationcar - en næsten for perfekt supermodel

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ny Faymonville Multimax !

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Mere rummelig og smart – Octavia tilbage i fjerde generation

Sådan fungerer vores parkeringssensortester

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Find os på Productronica 2019

Video af montage af det nye T60 system

Dyser/injektorer og pumper fra NAP.

Biltorvet slår et sving mod at blive et mediebureau

Mercedes-Benz A-Klasse Sedan (type W177) 09/’18

Kan du gætte alle 13 mærker fra den nye bilgigant?

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Sådan undgår du Dødens Gab

Den hidsigste hidsigprop – BMW M2 CS

Trolley 3 delt

Toyota Corolla Touring Sports skjult aftageligt anhængertræk

Ergonomi på arbejdspladsen

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Nye, renoverede og brugte motorer.

Kan vi gøre hverdagen lettere for dig?

Send til en kollega

0.262