23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny motorvarmer kan sænke CO2-udslip

Det norske firma Defa lancerer en patenteret motorvarmer, der er baseret på PTC-teknologi.

TILPASNING Kravene til reduktion af emissioner bliver stadig strengere. Det har fået norske Defa til at lancere en patenteret motorvarmer, der især er tilpasset Euro6-motorer.

- Det er et produkt i tråd med vores vision om at fortsætte med at producere produkter tilpasset ny bilteknologi og kundens ønsker, siger Martin Jönsson, administrerende direktør for Defa.

Formålet med alle motorvarmere er at reducere bilens emissioner og slitage ved opstart, og at føreren kan sidde i en forvarmet bil, når det er koldt udenfor. Test viser, at bilens emissioner reduceres med op til 71 procent, når man bruger et komplet varmesystem med motorvarmer, interiørvarmer og batterioplader.

Det nye varmelegeme er udstyret med såkaldt PTC-teknologi (Positive Temperature Coefficient), der med fordel passer til Euro 6-motorer i henhold til den nye WLTP-kørecyklus.

- Der er mange følere og sensorer på nye motorer, som måler temperaturen i kølevand, olie og så videre. Hvis der er forskelle mellem disse temperaturer, kan softwaren i bilen sige fra, og en instrumentpanel-lampe tændes. Med en PST kontaktvarmer har man ikke dette problem, fordi den sørger for jævn og fin opvarmning. Derfor er vores PTC-kontaktvarmer tilpasset Euro 6-motorer og WLTP-krav, siger Martin Jönsson.

PST-teknologien omfatter et specielt materiale som bevirker, at når temperaturen i PTC-elementet stiger, falder energiforbruget.

- PTC i sig selv er ikke noget nyt, men det er vores kontaktvarmer med denne teknologi indeni, siger Martin Jönsson.

Løsningen består af et universelt varmeelement med en støbt plade tilpasset hver specifik bilmodel for optimal opvarmning. Roterbare stik giver kort monteringstid for mekanikeren.

- Stikket ser ens ud for alle motorer, men det er monteret på en plade tilpasset hver motormodel. Så når en ny model ankommer, behøver vi ikke at udvikle en ny motorvarmer men bare en ny plade, der derefter er fastgjort til motorblokken. Og det vil vi kunne på blot et par dage, siger Martin Jönsson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188