23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Helt høj af dæk på hylderne

BMW-forhandler Jan Nygaard fandt en lager-leverandør i Finland, der har formået at lagre dæk som et mindre højhus og nedsætte tidsforbruget i de to årlige dækskifte-sæsoner.

OPTIMERING Hmmm.... Hvad gør man, når der skal tænkes ud af boksen og ind på lageret med optimale løsninger omkring de traditionelt pladskrævende dæk? Kvalitetschef Peter Østervang hos BMW-forhandler Jan Nygaard A/S fik til opgave at bringe firmaets løsning af dækstyring til et nyt niveau i firmaets nye dækhotel. Opbevaringen danner base for skift og opbevaring af kundedæk, der i øjeblikket tæller ikke færre end cirka 3000 sæt dæk.



Som bekendt er dækskifte-sæsonerne, og dermed forretningen, stærkt påvirket af vejret, så det kan blive meget travlt om sommeren og i vinterhalvåret. Peter Østervang fortæller, at det hidtil har taget virksomheden tre måneder at håndtere og skifte kundernes dæk pr. sæson, så i alt et halvt år hvert år blev brugt bare på at skifte dæk. Østervang fik besked på at nedbringe hver tremåneders periode til kun én måned.



Dæk kunne blive væk



- Det var ganske udfordrende, og jeg vurderede og kiggede på rigtig mange virksomheder inden for lagersystemer, men mange af dem tilbød gammeldags løsninger, smiler Peter Østervang.



Han har arbejdet i virksomhedens dæk-opbevaring i 12 år og husker den tid, hvor de lige var startet og havde meget færre dækskifte-operationer.



- Vi plejede at gøre alt manuelt og mistede ofte dæk - ikke fordi de blev stjålet, men fordi vi simpelthen ikke kunne finde dem, fortæller kvalitetschefen.



Den nye placering af dækhotellet bød på en god mulighed for forandring og for at begynde at opbygge systemerne på ny.



Syv niveauer op



På et tidspunkt faldt Peter Østervang over det finske firma Frendix Oy. For da det ikke var muligt at udvide opbevaringen, måtte Østervang kigge efter dæklagringsløsninger, der kunne gå så mange niveauer op højden som muligt inden for en 12 meters grænse. Han fandt ud af, at Frendix Oy tilbød dækreoler op til syv niveauer såvel som dækstablere, der ville passe ind i smalle reolgange, så det var muligt at spare plads ved at drage fordel af pladsen med disse elementer.



Peter Østervang fortæller, at han er meget tilfreds med Frendix’ løsninger:



- Hvis jeg ville skulle udvide hylderne igen i morgen, ville jeg helt klart vælge Frendix igen som førstevalg. Ud over den optimale udnyttelse af pladsen blev dæk-operationerne gjort mere effektive med den hurtige håndtering af dækkene med Frendix’ dækstabler. Nu leder vi ikke efter dækkene mere, forklarer kvalitetschefen, som i øvrigt har vist systemet til andre mærkeforhandlere, selv om de ikke forhandler BMW, ud fra et branchekollegialt syn.



Og skifteperioderne, der skulle afkortes? De er nu blevet reduceret fra tre måneder til 5-6 uger, næsten som ønsket fra start.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125