23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Testeren er lærlingens vigtigste værktøj

Henry Petersen, teknisk chef hos Bosch, fortalte de nye Bosch-lærlinge om en udfordrende fremtid med bl.a. Augmented Reality og opkoblede biler.

FREMTIDSUDSIGTER - Jeg var selv heldig at blive uddannet Bosch systemtekniker som en af de allerførste. Det skete for 25 år siden på et stort Bosch Car Service-værksted. Vi opdelte værkstedet med en ny testafdeling - og to år senere havde vi seks mand ansat. I dag er jeg teknisk chef hos Bosch med en uddannelse, der er blandt de bedste i branchen. Så verden står åben for jer, og I er på en superfin skole.



Sådan lød introen fra Henry Petersen, da han bød velkommen til det første hold Bosch-lærlinge på Skjern Tekniske Skole, hvor han fortalte om den spændende fremtid, de unge kan imødese.



- KTS er jeres vigtigste værktøj, for mange bilfabrikanter har Bosch som OE-leverandør i dag. ESItronic er jeres nye informationssystem, og gør jer selv den tjeneste at lære det godt at kende. Bosch’ tekniske hotline er jeres livline, ligesom vi er med til at uddanne jeres lærere, sagde Henry Petersen.



Fremtid med firewalls

Han fortalte videre om nye bilers langt over 200 computer-enheder, om det kommende DoIP diagnose-system via IP, der er 200 gange hurtigere end CANbus samt hacking af biler, der har fået Fiat-Chrysler i FCA koncernen til at hjemkalde 1,4 millioner biler for at indbygge en elektronisk firewall.



- Det betyder, at I, hjemme på Bosch Car Service-værkstedet, ikke kan slette fejlkoder med mere i en Fiat 500. Det er en af de store udfordringer for alle tester-producenter lige nu, men hos Bosch har vi heldigvis fundet en løsning. For til september 2020 bliver sådanne firewalls lovkrav, så biler ikke kan hackes. Dette er vigtigt med udsigt til selvkørende biler, der er afhængige af kameraer, radar og sensorer, sagde Henry Petersen.



Han fortalte videre, at Bosch indgiver et tocifret antal patenter om dagen som absolut førende i branchen. Bosch Connected workshop er ved at blive implementeret på alle Bosch Car Service værksteder i den største værkstedskæde i verden, som automatisk overfører bilers data ud i alle testere på værkstedet.



Skal til tysk træningscenter

De nye Bosch-lærlinge skal på et tidspunkt besøge Bosch’ store uddannelsescenter i tyske Plochingen. Bosch videreuddanner årligt 14.000 teknikere. Blandt andet uddannes Bosch-teknikere i Augmented Reality med AR-briller til 5000 euro stykket. De første mærkeværksteder er begyndt at arbejde med AR.



Del af Bosch-giganten

Hans Godske fortalte, at Bosch Car Service kæden fejrer 100 år i 2021, og at auto er langt det største ben ud af fire i koncernen med 60 procent. De øvrige er industri, byggeri og forbrugsvarer. Omsætningen er svimlende 78 milliarder euro årligt totalt, med Europa som lokomotiv med 53 procent.



- Bosch er både på bilfabrikkerne og i eftermarkedet, som I jo bliver en del af på de 100 danske Bosch Car Service værksteder ud af 500 i Norden.



Husk, at Bosch’ logo ikke forestiller et æbleskrog, men derimod et anker fra en dynamo, lød det muntert fra den danske salgschef.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188