DMR Tekniske problemer, manglende information og fejlbehæftede problemer. Hos den lille bilforhandler Bendix Biler i Hørsholm i det nordsjællandske nikkes der genkendende til de problemer med Motorstyrelsen og det digitale motorregister. Forhandleren indehaves af Michael Bendix, og det er hans kone, Anette Brammer, der står for administrationen - herunder registreringerne i DMR (det Digitale Motorregister).
- Jeg ved snart ikke, hvor jeg skal begynde. DMR virker som et system, som ikke er gennemtestet, før det blev taget i brug. Det er helt uacceptabelt, at en instans som Skat opfører sig så amatøragtigt og uansvarligt, som de gør. Jeg er rasende over, at vi som erhvervsdrivende skal leve op til en masse krav, lovgivning, deadlines m.m., og at Skat på den anden side så kan opføre sig så uanstændigt - det er hverken en ligeværdig eller professionel samarbejdspartner.
Hun nævner et aktuelt eksempel om registrering om bilers brændstofforbrug, der som bekendt har betydning for afregning af registreringsafgift. Firmaet skulle anmelde en Mercedes diesel, som synshallen havde målt til at køre 20 km/l.
- Når vi klikkede OK, stod forbruget angivet til 0 km/l. Derved fik bilen et brændstoftillæg på 100.000 kroner. Da vi "trykker" synsmanden lidt på maven, giver han os en kopi af information fra Færdselsstyrelsen af 6. august, hvoraf det fremgår, at der er en kendt fejl, og hvordan synshallerne skal forholde sig.
- Vi tager efterfølgende kontakt til Motorstyrelsen kort før lukketid for at finde ud af, hvad vi skal og kan gøre, da vi skal have bilen indregistreret samme eftermiddag. Ingen kan give noget andet svar, end at vi må gennemføre registreringsflowet og efterfølgende rette det pågældende køretøj "og det er der jo god tid til - I skal jo først godkende jeres månedsangivelse den 16. september".
Ny kritik af Motorstyrelsen
Bilforhandlere er også ramt af de tekniske problemer hos udskældt styrelse.