23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Grøn skrotpræmie må følge dieselforbud

AutoBranchen Danmark mener, politikerne skal give forbrugerne øget lyst til at skifte ældre dieselbiler ud.

POLITIK Der skal skabes større incitament hos forbrugerne til at komme af med de gamle biler i kølvandet på, at borgmestrene i de fire største danske byer vil forbyde ældre dieselbiler. Brancheorganisationen AutoBranchen Danmark foreslår, at det kan gøres ved politisk at forhøje den grønne genbrugsordning for udtjente dieselbiler berørt af forbuddet; altså ved at hæve skrotpræmien, som man gjorde i foråret.



- Det var utrolig populært og fik hurtigt fjernet en masse gamle biler fra vejene, siger Gitte Seeberg, direktør i AutoBranchen Danmark.



Borgmestrene i København, Aarhus, Odense og Aalborg vil indføre nye miljøzoner med afsæt i EU’s normer for motorer. Det betyder, at dieselbiler fra før 1. januar 2012 står til at blive forbudt i de fire byer i 2022. Og i 2025 strammes skruen yderligere, hvor forbuddet skal udvides til dieselbiler solgt før 1. september 2016.



- Borgmestrene i fire socialdemokratiske kommuner sætter fart under den grønne omstilling og vil have ældre dieselbiler ud af byerne. Gamle dieselbiler uden partikelfilter udleder skadelige partikler til omverdenen, og derfor er det naturligt, at der skal findes løsninger, som kan være med til at bringe os i en grønnere og sundere retning, siger Gitte Seeberg ogfortsætter:



- Erfaringerne fra en række europæiske storbyer viser, at miljøzoner er et konkret og effektivt redskab til at sænke udledningen af skadelige partikler i tætbefolkede områder, og derfor er det naturligt, vi også kigger på det i Danmark.



Markedet risikerer udhuling



Ved at indføre miljøzoner i Danmarks fire største byer, afskærer man tusindvis af biler i den nuværende bilpark fra at køre ind i byerne. De biler skal politikerne fremlægge en plan for, så man sørger for, at markedet ikke udhules, så både forbrugere og bilforhandlere taber store summer af penge.



- Det er vigtigt, at både bilforhandlere og forbrugerne får god tid til at omstille sig. Det er kun rimeligt, så de ved, hvordan økonomien hjemme i carporten og i bilforretningen kommer til at udvikle sig, udtaler Gitte Seeberg.



Flere zoner i udlandet på vej



Miljøzoner for personbiler er ny i dansk forstand, men er velkendt i de øvrige europæiske storbyer. De findes eksempelvis i Berlin, Amsterdam, Madrid, London og Paris. Og flere er på vej. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125