23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lille leverandør har vokset sig stor

Becker i Randers har vind i sejlene. Nu vil opkomlingen blandt de store danske autogrossister også skabe en platform, hvor de formidler reparationer.

DELE Becker er navnet på et dansk familieejet firma, som sælger autoreservedele i Danmark. I 2017 byggede far og søn, 64-årige Morten og 31-årige Anders Becker, forretningen op fra små lokaler i Tilst.



Virksomheden er vokset hurtigt og kan nu præstere ti ansatte samt sorte tal på bundlinjen. Beckers vokseværk har desuden medvirket til, at virksomheden i august 2019 flyttede til nye 800 kvadratmeter store lagerfaciliteter på Egegårdsvej i hjemstavnen Randers.



- Vi har lagt store mængder energi i at skaffe brede leverandører og optimere hjemmesiden www.becker.dk, hvor kunderne nemt kan finde delene og bestille til levering eller afhentning, forklarer Anders Becker over for Motor-magasinet.



Trækker på tysk lager



Men hvorfor der er en berettigelse på reservedelsmarkedet for en lille spiller blandt store spillere som FTZ, Thansen og diverse tyske hjemmesider som Autodoc?



Spørger man indehaverne er det ikke så underligt.



- Vi er væsentligt billigere end de danske konkurrenter. Derudover har Becker en stor bredde og kan således skaffe næsten alle typer reservedele til biler. Hvis en vare ikke er på lageret i Randers, kan vi skaffe den til næste hverdag, fordi vi trækker på et ti milliarder kroner stort ekstern lager, som vores chauffører dagligt henter varer fra i Tyskland, forklarer Anders Becker.



Det betyder ifølge Anders Becker, at ordrer lagt ind inden kl. 17.30, leveres med GLS i løbet af 1-2 hverdage - afhængigt af om varen er på lager i Randers eller skal skaffes hjem fra Tyskland.



- Det gør Becker til en hurtig leverandør, og det har givet dem mange kunder blandt dem, der ellers benytter udenlandske websites for at få de gode priser. Anders Becker hører ofte fra kunder, at de egentlig foretrækker at handle deres reservedele hos en dansk virksomhed, hvis bare prisen er i orden - og det er den hos Becker, lover Anders Becker.



Man kan også selv afhente varerne i Randers, og der er åbent alle ugens syv dage. Firmaet kører også selv ud med egen vogn til 20-30 kunder.



Alle får samme pris



Det sker ofte, at Becker bliver spurgt, om de handler med private, og om værksteder med CVR-numre kan få rabatter, som de gør ved andre grossister.



- Svaret er, at alle kan købe hos Becker og alle får samme pris. Vi er overbeviste om, at bruttopriser og rabatsatser snart hører fortiden til, fordi internettet gør reservedelsmarkedet gennemsigtigt. Beckers budskab til mekanikerne er derfor at lade være med at forsøge at tjene penge på at købe reservedele, men derimod tage sig godt betalt for det, som værkstederne er gode til - nemlig at reparere biler, udtaler Anders Becker.



Becker Parts ApS handler således med alle, både værksteder og privatkunder - der er dog fleste mekanikere blandt kunderne, oplyser han.



Vil skabe platform



- Mange værksteder tror, at de bare kan købe dyre reservedele hos de store grossister og så lægge regningen over på bilejeren. Det er faktisk lige præcis det, som vi vil til livs - og her har Becker en plan. Målsætningen for os er nemlig ikke bare at sælge reservedele til lave priser. Vi vil skabe en platform, hvor vi formidler reparationer, ligesom hotels.com formidler overnatninger, forklarer han.



Den langsigtede plan er således at bygge et website, hvor bilejere kan finde værksteder, der har faste priser på reparationer til lige netop deres bil. Ved at søge på sin nummerplade skal man kunne se en prisliste, som gælder ved Beckers partnerværksteder. Priserne skal være inklusiv reservedele og arbejdsløn - altså den samlede pris som bilejeren skal give for eksempelvis at få skiftet skiver og klodser, oplyser Anders Becker.



- Vi regnede selv med, at vi var dygtige inden for sliddele, men vi er overrasket over, hvor bredt vores sortiment i dag er, konstaterer han.



Gennemskuelighed



- Det er en fordel for mekanikeren, at han slipper for at bruge tid på at regne tilbud ud, som de for eksempel gør via platformen Autobutler. En anden fordel for mekanikeren er, at han bliver konkurrencedygtig, fordi priserne selvfølgelig er beregnet ud fra Beckers priser på reservedele, som er langt lavere end de priser, mekanikerne får i dag hos de store grossister, mener han og tilføjer:



- Forudsætningen for at skabe denne platform er at kunne levere reservedelene til gode priser. Det er lige præcis det, som vi har øvet sig på i de sidste to år. Og vi føler os snart klar til at tage skridtet hen imod det, vi faktisk er kommet for. Nemlig at lave en platform til forbrugeren, der viser hvad det skal koste at få repareret sin bil og hvilket værksted man skal køre hen til. Det giver den gennemskuelighed, som autobranchen mangler.



Prisgaranti som modtræk



- Vi overvejer, naturligvis, hvad der kan spænde ben for vores fremgang. Her er prisgaranti fra konkurrenterne en af de ting, som vi allerede er blevet mødt af som modtræk fra Thansen. Det er nok et spørgsmål om tid, før de store grossister vil gøre det samme, udtaler Anders Becker.



- Derudover bliver det spændende at se, om vi kapacitet til følge med, hvis vi bliver ved med at vokse. Det var blandt en af bekymringerne i de gamle lokaler, hvor kapaciteten efterhånden var brugt op. Fra de nye lokaler kan vi i hvert fald kan tidoble omsætningen, vurderer han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.146