23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klimaminister vil forbyde fossilbiler

Klimaminister Dan Jørgensen vil skabe en alliance, der skal arbejde for et stop af salg af benzin- og dieselbiler.

OMSTILLING Klimaminister Dan Jørgensen (S) presser på for et EU-initiativ, der vil gøre det lovligt at stoppe for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030.

- Jeg vil bede om, at sagen sættes på dagsorden på et kommende ministerrådsmøde, erklærer Dan Jørgensen i et folketingssvar til Søren Bo Søndergaard (EL) om EU-kommissionens vurdering af et fossilforbud.

Den første lejlighed er den 20. september, når transportministrene mødes i Bryssel for netop at drøfte CO2-reduktion i transportsektoren. Dernæst kunne det være energiministrenes møde den 27. september eller miljøministrenes den 4. oktober. Det er op til Finland, som er EU-formandsland i dette halvår.

Videre vil Dan Jørgensen dels tage sagen op direkte over for EU-kommissionen og EU-parlamentet, dels arbejde at samle en alliance af medlemslande for fossilfri biler i EU.

Dan Jørgensens bebudede offensiv er en videreførelse af forgængeren Lars Chr. Lilleholts (V) politik på dette område, der begyndte med daværende statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) åbningstale for et år siden, hvor han bebudede, at Danmark skulle have en million grønne biler i 2030.

Medløb hos EU-kommissær
Den VLAK-regeringens mål var frivilligt stop for markedsføring af fossilbiler i 2030 og hybridbiler i 2035. EU-kommissionen fastslår nemlig, at de nuværende regler hindrer et nationalt forbud.

Kommissær for det Indre marked Elzbieta Bienkowska fra Polen opfordrer i en svar til Folketingets europaudvalg, at Danmark anmoder formandskabet (p.t. Finland) om at sætte sagen på dagsordenen hos erhvervs-, transport- og/eller miljøministrene.

Juraen kunne jo ændres, antyder den polske EU-kommissær.

Planer i flere EU-lande
"Frankrig, Spanien, Storbritannien, Holland og Irland har bebudet lignende planer om forbyde biler med forbrændingsmotor i 2030/2040. Derfor vil jeg personligt byde en debat velkommen i ministerrådet, som jeg med glæde vil deltage i," skriver Elzbieta Bienkowska.

"Vores europæiske bilindustri er verdensførende, men denne succes er baseret på forbrændingsmotoren. Vores europæiske industri halter bagefter i de fremtidige mobilitetsteknologier såsom hybrid, brint og el," påpeger Elzbieta Bienkowska.

Manko 700.000 biler i 2030
Energistyrelsens friske fremskrivning - "Basisfremskrivningen" - regner med, at uden nye politiske initiativer vil elbiler og plug-in hybridbiler udgøre 22 procent af salget og knap 9 procent af den samlede bestand af person- og varebiler i 2030.

Det svarer til omkring 300.000 elektriske person- og varebiler i 2030. Ergo skal der gøres noget for at nå op på én million grønne biler i 2030. Hvad giver energifremskrivningen ikke svar på. Svar kan heller ikke ventes før i slutningen af næste år, når den grønne transportkommission den kommer med sine anbefalinger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.181