23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skadesregistrene skal åbnes nu

Data om bilens skadehistorik er tilgængelige for dansk indregistrerede biler. De ligger i forsikringsselskabernes Forsi-database - men de er ikke åbne for offentligheden.

GDPR Data om bilens skadehistorik er tilgængelige for dansk indregistrerede biler. De ligger i forsikringsselskabernes Forsi-database, som ikke er offentligt tilgængelig.

Ifølge Martin Jensen, CEO og stifter af digital-servicebog.com, ville det gavne alle parter, hvis en bils skadehistorik var offentlig tilgængelig.

Digital-servicebog.com har netop specialiseret sig i at have så mange data om biler tilgængelige i forbindelse med bilers serviceeftersyn.

- Skadesdata har lige så stor interesse som service- og synsdata. Som den omtalte Tesla-sag illustrerer, så giver det ingen værdi, at ingen kan se, om en bil har været totalskadet. Der kan kun være en økonomisk interesse i svindel ved ikke oplyse om sådan historik.

Martin Jensen oplyser, at i Sverige anslår SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening), at op mod 60 procent af alle importeret biler fra USA er tidligere totalskadet, og anbefaler alle at købe en amerikansk skadesrapport. I USA er disse data offentligt tilgængelige mod et gebyr på 10 dollar.

GDPR står i vejen
Forsi-databasen drives af de danske forsikringsselskaber, og her meddeler underdirektør i brancheorganisationen Forsikring & Pension, Hans Reymann-Carlsen, at disse data ikke må deles.

- Jeg har forhørt mig hos vores juridiske afdeling, og den meddeler, at grundet GDPR-reglerne må vi ikke give offentlig adgang til disse data. Nummerplader er at betragte som personhenførbare oplysninger. Af samme grund bliver data heller ikke gemt i mere end fem år.

Hans Reymann-Carlsen oplyser, at forsikringsselskaberne heller ikke deler data imellem sig. Så når en kunde skifter fra et selskab til et andet, følger bilens skadehistorik ikke med.

- Jeg kan sagtens se pointen med sådan et fælles register. Men det vil kræve, at myndighederne pålægger branchen at gøre det tilgængeligt, siger Hans Reymann-Carlsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|