GDPR Data om bilens skadehistorik er tilgængelige for dansk indregistrerede biler. De ligger i forsikringsselskabernes Forsi-database, som ikke er offentligt tilgængelig.
Ifølge Martin Jensen, CEO og stifter af digital-servicebog.com, ville det gavne alle parter, hvis en bils skadehistorik var offentlig tilgængelig.
Digital-servicebog.com har netop specialiseret sig i at have så mange data om biler tilgængelige i forbindelse med bilers serviceeftersyn.
- Skadesdata har lige så stor interesse som service- og synsdata. Som den omtalte Tesla-sag illustrerer, så giver det ingen værdi, at ingen kan se, om en bil har været totalskadet. Der kan kun være en økonomisk interesse i svindel ved ikke oplyse om sådan historik.
Martin Jensen oplyser, at i Sverige anslår SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening), at op mod 60 procent af alle importeret biler fra USA er tidligere totalskadet, og anbefaler alle at købe en amerikansk skadesrapport. I USA er disse data offentligt tilgængelige mod et gebyr på 10 dollar.
GDPR står i vejen
Forsi-databasen drives af de danske forsikringsselskaber, og her meddeler underdirektør i brancheorganisationen Forsikring & Pension, Hans Reymann-Carlsen, at disse data ikke må deles.
- Jeg har forhørt mig hos vores juridiske afdeling, og den meddeler, at grundet GDPR-reglerne må vi ikke give offentlig adgang til disse data. Nummerplader er at betragte som personhenførbare oplysninger. Af samme grund bliver data heller ikke gemt i mere end fem år.
Hans Reymann-Carlsen oplyser, at forsikringsselskaberne heller ikke deler data imellem sig. Så når en kunde skifter fra et selskab til et andet, følger bilens skadehistorik ikke med.
- Jeg kan sagtens se pointen med sådan et fælles register. Men det vil kræve, at myndighederne pålægger branchen at gøre det tilgængeligt, siger Hans Reymann-Carlsen.
Skadesregistrene skal åbnes nu
Data om bilens skadehistorik er tilgængelige for dansk indregistrerede biler. De ligger i forsikringsselskabernes Forsi-database - men de er ikke åbne for offentligheden.