23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lærlinge-kampagne i pengenød

Autofagene trænger til nyt liv. Så folkene bag "Tun Din Fremtid" og brancheorganisationen AUTIG appellerer om økonomisk opbakning til at rulle kampagne i gang, der skal sikre autofagene nyt blod.

TILTAG Medierne skriver om det, politikerne taler om det, mekanikerne bekymrer sig om det - mangel på kvalificeret erhvervsuddannet arbejdskraft. Ser man på fremskrivningerne, vil Danmark mangle mellem 60.000 og 70.000 faglærte i 2025. Der er derfor desperat brug for, at nogen går forrest og tager ansvar på hele branchens vegne.



Og netop det har fire mekanikermestre og én lærlingeansvarlig for en større dansk værkstedskæde tænkt sig at gøre med kampagne-tiltaget Tun Din Fremtid, som Motor-magasinet også skrev om i januar. Opbakningen har indtil nu været stor, men der mangler økonomisk støtte for at skubbe kampagnen ud over rampen.



- Selv om branchens udfordring er blevet en del af samfundsdebatten, så mangler vi at få de unge med. Vi skal tale til dem med ord, de forstår, og punktere fordomme på de medier, hvor de unge befinder sig. Der skal en større holdningsændring til, før flere unge vil vælge en erhvervsuddannelse frem for en studentereksamen, og netop dét vil vi arbejde på med kampagnen Tun Din Fremtid - bliv mekaniker, siger Henrik Hansen, formand for “Tun din fremtid - bliv mekaniker". Han fortsætter:



- Udover at fokusere på de unge vil en stor del af kampagnen også centrere sig om branchen. Det er vigtigt, at branchen åbner dørene for potentielle nye lærlinge og kan se fordelene i det - for dem er der mange af.



Klar. Parat. Kør.



Kampagnen er lavet, den er testet blandt de unge, og den fungerer. Men der mangler midler.



Frank R Hansen, direktør for autobranchens handels- og industriforening, AUTIG, bakker op om tiltaget.



- Tun Din Fremtid er et ambitiøst og tiltrængt initiativ, og jeg kan kun opfordre alle medlemsvirksomhederne i AUTIG til at bakke økonomisk op om tiltaget. Der er brug for, at vi som branche står sammen og gør noget for at skaffe flere lærepladser og kvalificerede mekanikerlærlinge.



- Vi skal ikke kun hjælpe de unge med at tune deres fremtid, vi skal hjælpe med at tune hele branchens fremtid. Og det kan vi kun gøre ved at arbejde målrettet mod at få flere lærlinge ind i bilbranchen og skabe flere lærepladser. Der er brug for opbakning fra hele branchen; Mekanikere, leverandører og uddannelsesinstitutioner, siger Frank R Hansen.



Mangler halvdelen



Ambitionerne er store, og der er allerede lagt mange kræfter i projektet. Henrik Hansen fortæller, at initiativtagerne har oplevet stor opbakning til projektet fra mange sider, blandt andet fra Dansk Bilbrancheråd. Men der mangler stadig yderligere økonomisk støtte, for at kampagnen kan rulles ud og blive synlig nok.



- Vi ser gerne, at de store leverandører melder sig ind i dette, så vi i fællesskab kan komme videre. Vi skal bruge en million kroner for at få skabt den synlighed, der skal knytte de unge og virksomhederne sammen. Vi ønsker ikke at lave noget halvt, og selvom vi allerede har indsamlet 400.000 kroner, sætter vi ikke noget i gang, før vi har indsamlet det fulde beløb. Vi har brug for, at folk kommitter sig til dette, bakker op, støtter økonomisk og tror på det er den rigtige vej. Der bliver så hårdt brug for den arbejdskraft i fremtiden. Dette er jo bare opstarten på en lang holdningsbearbejdning af både de unge og dem der skal modtage de unge - vi har ikke tid til at sidde på vores hænder og se på, at vi bliver overhalet af andre brancher, siger Henrik Hansen. 

 

 Her støtter du Tun din fremtid

BREAKING
{{ article.headline }}
0.153