23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilsalgs-formand foreslår skrappere kilometer-regler

Direktør for Globus Biler i Silkeborg og bilby-formand, Henrik Thomsen, oplevede selv at blive snydt af en kunde, som solgte en kilometerspolet BMW.

OPFORDRING Selv om Henrik Thomsen er en garvet bilforhandler, har han selv været offer for snyd med kilometer spoling. Han og firmaet Globus Biler tog en BMW i bytte, der viste sig at være spolet tilbage. Globus Biler måtte tage tab på bilen, fordi Henrik Thomsen vurderede, at det ville blive for dyrt at køre et civilt søgsmål.

Henrik Thomsen er formand for Silkeborg Bilernes By. Han kalder problemet med spoling en tikkende bombe, også for kollegerne i autobranchen.

- Vi kan ikke umiddelbart se, når svindlere har været inde i bilens computer og pille ved data, så kilometerantallet er ændret tilbage med måske 30-40.000. Vi kan kun bruge vores erfaringer med biler og vurdere, om den ser for slidt ud i forhold til kilometertallet, der jo er afgørende for bilens pris med godt en krone per kilometer, siger Henrik Thomsen.

- Det her er et enormt problem, der nok skal løses på EU-niveau. Hjemmesider og portaler i Danmark tilbyder helt åbenlyst at hjælpe med at spole biler tilbage på kilometertælleren. Men ingen gør noget ved det. Jeg kan kun appellere til politikerne om, at det skal være ulovligt at sælge de her produkter og ydelser. Og kilometertallet skal logges oftere, siger Henrik Thomsen. Han tilføjer, at også folk i autobranchen desværre tyer til at spole biler tilbage, især på eksportbiler.

Særligt leasingbil problem
Henrik Thomsen anfører, at problemet i høj grad gælder nyere biler og særligt leasingbiler, hvor overkørte kilometer er dyre. Han mener, en løsning kunne være syn langt tidligere på leasingbiler. Samtidig er han sikker på, at de stadig flere forbundne biler i "skyen", samt integreret navigation med logning af kørte kilometer, kan være en digital løsning på problemet. Henrik Thomsen anser desuden løsningen fra danske Digitalservicebook, der spreder sig i verden, for at være god.

Globus Biler tilbyder speedometergaranti for ikke at risikere at snyde bilkøberne.

Problemet har tidligere fået Det radikale Venstre og tænketanken Concito til at foreslå at opkræve 35-50 øre/km i afgift på grundlag af en plomberet kilometertæller. Efter en DR-udsendelse i juli har der været politisk debat fra flere sider om at sætte ind, og transportministeriet melder til DR, at minister Benny Engelbrecht er åben over for at drøfte reglerne om kilometerspoling med de andre partier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web03