23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sådan rustbeskyttes elbilens dele

Pava-folk lærte på kursus hos Autobranchens Udviklingscenter, hvordan man som undervognsbehandler skal håndtere de stadig flere el--og hybridbiler forsvarligt.

VIDEN En række voldsomme fotos af mennesker forbrændt ved elarbejde var en del af undervisningen, da Pava forleden havde en flere af sine tilknyttede undervognsbehandlere på kursus hos Autobranchens Udviklingscenter, AUC, i Frederikshavn. For som sprøjtemand m/k skal man tage sig i agt, når biler med høj strømspænding og store energiladninger afvaskes, lufttørres, adskilles let og undervognbehandles.

Pavas helt nytiltrådte direktør, Michael Sørensen, bød velkommen og konstaterede, at opdateret viden om sikkerhed er et must under nye arbejdstyper på en bilflåde, hvor el- og hybridbiler er i stigning på grund af især politiske krav om stadig lavere CO2-grænser. Han kommer fra en stilling som regionschef hos Renault Danmark.

- Bilbranchen skal sælge betydelig flere ladbare biler i 2030 for at overholde EU´s klimamål på 67 gram pr. kørt km. Så I vil se mange flere el- og hybridbiler den kommende tid, lød budskabet fra 46-årige Michael Sørensen.

Til Motor-magasinets udsendte tilføjede han, at han ser frem til at virke i den spændende antirust-branche, hvor konkurrencen skærpes netop nu.

- Jeg vil tilføre Pava min brede brancheerfaring og gode relationer i forhold til også Pavas samarbejdspartnere. Desuden skal vi i højere grad end hidtil have Pavas 59 selvstændige centre til at arbejde i samme retning for at skabe endnu større kundetilfredshed, sagde Michael Sørensen.

Fare for overgang

De fremmødte Pava-folk er så småt begyndt at behandle el- og hybridbiler. Nogle har tidligere oplevet at få stød fra almindelige biler, hvor der kan gå overgang af strøm til stel. Det kan - normalt - ikke ske i el- og hybridbiler, hvor strøm-drivlinien har sit eget kredsløb uden stel.

Underviser Patrick Ottesen, AUC, indskærpede en række sikkerhedsregler, som også sprøjte-folk skal iagttage under arbejdet, selv om det normalt er mekanikere, der er mest udsatte for fare.

- Især skal I dække godt af ved ladestikket, når I har afmonteret bag-inderskærmene. Det er set, at nogle tynde undervognsprodukter er trængt ind i især ladestik med fare for at give overgang. Desuden må I ikke sprøjte på batteripakken - det er ikke nødvendigt af rusthensyn, og I risikerer at lukke vigtige udluftningshuller til køleluft på nogle typer batterier, sagde Patrick Ottesen. Han advarede i øvrigt mod at tørre afvaskede elbiler med for varm tørreluft, da Lithium-Ion batterier generelt ikke kan tåle over 60 graders varme i mere end 45 minutter. Selvantænder et batteri på grund af kortslutning eller skadede celler, er det en alvorlig sag, der ikke kan slukkes, selv ikke med oceaner af vand på grund af den - i øvrigt giftige - kemiske proces. Derfor skal også rustbeskyttelsescentre forberede blandt andet et træktov til lynhurtigt at kunne få bilen ud fra sprøjtecentret, uanset om den er hejst op eller ej. Ligesom en træ-trækstang skal stå klar til at hjælpe en kollega med stød væk fra strømkilden. Er man som antirust-mand i tvivl om måske en lysende advarselslampe i bilens display, skal man overlade til en mekaniker eventuelt at afmontere stik eller dele.

Defekte relæer farlige

El- og hybridbiler har en hovedafbryder placeret typisk under førersæder, der skal trækkes inden arbejde med bilen. Og man skal sikre sig med måleapparat, at spændingen er helt væk. For det er set på nogle bilmærker, at relæer har "svejset" sig selv fast, så det ikke er nok at trække hovedafbryderen. Der kan desuden gå nogle minutter, inden eksempelvis inverteren, der laver vekselstrøm (AC) om til jævnstrøm (DC), er afladet.

Fik stød uden handsker på

- Der sker 3-4 dødsfald årligt i Europa blandt elektrikere. I autobranchen har vi heldigvis ikke set de helt alvorlige ulykker, men ting kan gå galt, trods sikkerhedsforanstaltninger. En dansk tekniker fik kortvarigt stød, da han glemte at tage sine gummihandsker på igen efter at have talt i telefon, fortalte Patrick Ottesen og fortsatte:

- Tiden med strøm i kroppen har ekstremt stor betydning for hjerte, lunger og andre indre organer, et sekund kan være dødbringende. Selv mindre brandsår udvendigt kan betyde, at cellerne i muskler og organer inden i kroppen er kogt op. Og virkningen kan vise sig flere timer efter stødet. Så tag altid på hospitalet, hvor de blandt andet kan forebygge hjerteflimmer og -stop.

Elbilernes stærkstrøm kan også forårsage lysbuer med gnister på adskillige centimeter, der kan forårsage alvorlige skader.

Folder om sikkerhed

Det er endnu ikke lovpligtigt med uddannelse i elbiler, og stærkstrømbekendtgørelsen gælder ikke. Industriens Branchearbejdsmiljøråd har udarbejdet en folder om sikkerhed ved arbejde på el- og hybridbiler. Heri indgår det såkaldte LAUS-godkendte udstyr, der omfatter isoleret værktøj efter EN60900 standarden samt personlige værnemidler, der ikke må deles med kolleger. Handsker, der er klassificeret 0-5, skal eksempelvis skiftes årligt og testes for lufttæthed ved hvert påbegyndte arbejde.

Pava-folkene foreslog at få tillæg for øget tidsforbrug ved afdækning på elbiler. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094