23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Autobutler kræver tre års garanti

Ifølge værkstedsportalen Autobutler skaffer længere garanti på reparationer nye kunder - og burde være branchestandard.

TRYGHED Værkstedsportalen Autobutler øger nu sin garanti over for bilejerne fra to til tre år. Samtidig opfordrer værkstedsportalen resten af branchen til at bakke op om en fælles standard for garanti.

Autobutler oplyser, at garantien er godkendt af FDM og skal være med til at fjerne den usikkerhed, som bilejere kan have, når de skal finde værksted online. Hos autobutler.dk forventer man, at det automatisk vil trække flere kunder til værkstederne.

- Hovedparten af bilejerne peger på, at garanti er afgørende for valg af værksted. Vi oplever derfor, at vores udvidede garanti hjælper flere bilejere til at tage springet og vælge værksted online, forklarer adm. dir. Christian Legêne fra autobutler.dk. Han peger på, at den nye garanti er blevet et konkurrenceparameter, fordi den øger troværdigheden og hjælper værkstederne med at skille sig ud i forhold til traditionelle værksteder.

- Det er et kvalitetsstempel at være med på en markedsplads som vores, fordi værkstederne kommer i liga med andre, der leverer et ekstremt højt niveau. Med vores kvalitetskrav og udvidet garanti sikrer vi bilejerens interesse om en tryg onlinehandel samtidig med, at kun de bedste værksteder kan leve op til kravene, siger han.

De fleste værksteder har i dag kun en lovpligtig reklamationsret, hvor bil-ejerne selv skal sandsynliggøre, at der er tale om mangler eller fejl påført af værkstedet. Samtidig opererer nogle værksteder med kulance, men ifølge Autobutler kan det være et tveægget sværd, da den hverken er nedskrevet eller objektiv - og derfor i realiteten ikke nogen garanti for, at bilejeren er stillet væsentligt bedre.

Imponerer ikke kædechef
Autobutlers tre-årige garanti imponerer ikke René Lang, der er kædechef hos au2parts, som bl.a. står bag kæderne AutoPartner, Technicar og no name:

- Det skal siges, at det ikke er Autobutler, der giver nogen form for garanti. Det er de værksteder, der udfører arbejde for autobutler. Så det vil vel være en tilsnigelse at kalde det en autobutler-garanti. Alle vores kædeværksteder AutoPartner - Teknicar - No-Name giver tre års garanti på udført arbejde og reservedele. Au2parts står selvfølgelig bag ved reservedelene, der er leveret fra au2parts.

Autobutlers pressetalsmand, Jan Sturm, anerkender, at det er værkstederne selv, der hæfter for den ekstra garanti:

- De fleste værksteder har deres eksisterende forsikring, som dækker i tilfælde af fejl/mangler (lidt afhængig af police) - vi har derfor ikke initieret en selvstændig forsikring i forhold til garantisager. Det er derfor værkstederne, som bærer evt. omkostninger ved garantisager, siger han.

Burde være branchestandard
Som led i sit arbejde for at løfte kvaliteten opfordrer autobutler.dk resten af branchen til at bakke op om den nye standard og gøre den til et bredere kvalitetsstempel for alle værksteder.

- Hver gang danskerne bliver spurgt, hvem de har mindst tillid til, ryger bilbranchen i den nederste tredjedel. Derfor opfordrer vi branchens aktører til at gå sammen om den udvidede garantiordning, så bilejerne får en ekstra sikkerhed mod fejl og mangler, siger Christian Legêne, som peger på, at FDMs jurister har godkendt den udvidede garanti, hvilket gør det oplagt at indføre denne som en branchestandard og et krav for, at værksteder kan være med i branchens organisationer og kæder.

- Vi bliver desværre dagligt kontaktet af bilejere, der bliver kunder hos os, efter at de er kommet i klemme på deres lokale værksted. Bilejerne oplever at være kastebold uden at få den hjælp, de har brug for. Det er ekstra ærgerligt, når vi ved, at en simpel garanti, som vores, er med til at løfte kvaliteten og det generelle omdømme i branchen, siger Legêne.

Kundernes prioriteter
En undersøgelse, Autobutler selv har foretaget blandt 495 bilejere, som har skiftet det lokale værksted ud med autobutler.dk, viser, at der er omfattende problemer. Mere end hver anden bilejer har oplevet fejl og mangler i arbejdet. 45 procent klager over, at værkstederne ikke leverede den ønskede kvalitet, og samtidig har hver femte bilejer (22%) oplevet, at de ikke får en skriftlig faktura fra værkstedet.

Hovedparten af bilejerne (96%) peger på, at kvalitet og garantier er afgørende for deres valg af værksted, derfor har initiativer, som øger garantien, næsten udelukkende en positiv effekt for både bilejeren og værkstedet, lyder Autobutlers konklusion.

Autobutler.dk har sammenlignet 627.159 konkrete værkstedstilbud fra sidste år. Når bilejerne får tre sammenlignelige tilbud, vælger kun hver tredje (32%) værksted på grund af prisen. Hver femte bilejer (21%) træffer værkstedsvalg ud fra garantier og andre bilejeres bedømmelser.

Selv om værkstedet er prisbilligt, så hjælper det ikke meget, hvis bilejere giver det dårlige bedømmelser, eller hvis garantiforholdene er uklare eller mangelfulde. Med autobutler.dk kan værkstedet gardere sig mod den form for kritik, fordi de får hjælp med kommunikation, markedsføring, tilbudsgivning og digitale hjælpemidler, der øger kundernes tilfredshed, siger Christian Legêne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079