OUTSOURCING Alt for mange bilforhandleres hjemmesider fungerer ikke optimalt og genererer derfor ikke leads til bilkøb. Og alt for mange online leads bliver ikke fulgt ordentligt op offline - altså fysisk med en menneskelig kontakt. Det mener salgsbil søge-virksomheden Autouncle, der har udviklet et koncept med et callcenter, der kan hjælpe landets bilforhandlere med systematisk kundekontakt via telefon, sms, email og mødebooking.
På Biløkonomdagen fortalte stifter og CEO Johan Frederik Schjødt, med en baggrund i statistik, business administration og politisk videnskab, om Autouncles start i 2010 og væksten til at være markedsleder i Europa på sit felt med nu 40 ansatte i 12 lande og tre millioner unikke besøgende.
- Vi kan se, at koblingen fra kundernes besøg online til offline udgør et kæmpe uudnyttet potentiale for landets bilforhandlere. 20-30 procent af indkomne leads bliver ikke fulgt op, og for dårlige hjemmesider fokuserer for meget på, hvad forhandleren vil - ikke kundens behov. Bilforhandlerens eksistensberettigelse er primært at gøre det nemt for kunder at bytte den gamle bil ud med en nyere, sagde Johan Frederik Schjødt.
Udbredes til flere lande
Autouncle tilbyder bilforhandlere et byttebil it-modul, der kan dokumenteres at give fire gange flere leads med konvertering af en procent af hjemmesidens trafik til kvalificerede byttebil-leads.
Autouncle har desuden i efteråret 2018 oprettet et online kundecenter, og har tilsvarende på vej i Sverige og Tyskland, der inden for 24 timer ringer til potentielle kunder, der har haft en online byttehenvendelse til en bilforhandler.
- Kunderne kommer næsten ikke fysisk i bilforretningerne mere. Det er naivt at tro, at bilkøbere kun er interesseret i din virksomhed, så det kan gøre en kæmpe forskel med systematisk opfølgning, eventuelt via vores callcenter, hvor telefon-medarbejderne er uddannet til at svare korrekt og kender den enkelte forretnings virkelighed, sagde Johan Frederik Schjødt.
Autouncle overtager kundekontakten
Et nyoprettet callcenter hos bilsalgsformidleren Autouncle kan hjælpe bilforhandlere med at følge op på leads.