23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Avanceret diesel-testbænk klarer det hele

BG Service Center har investeret i en yderst avanceret testbænk til udmåling af alle typer common rail injektorer og common rail pumper. Firmaet fejrer 60 år med serviceydelser til autobranchens værksteder.

SPECIALIST Støvfnug i luften er et fy-ord i det såkaldte Clean-room med konstant overtryk og luftfiltrering hos BG Service Center i Viby ved Aarhus, som kan fejre sit 60-års jubilæum i år. For støv kan være fatalt, når man arbejder med injektorer med tolerancer ned til tusindedele millimeter - eksempelvis kan farvepigmentet i brændstof give belægninger som kan få injektorer til at fejle. I virksomheden er man blandt andet specialister i at teste og renovere avancerede injektorer og pumper, som landets værksteder sender til afprøvning og reparation ved fejl i kundebilerne. Nu har BG Service Center investeret i en helt ny og avanceret testbænk fra Carbon Zapp, der har taget hæderspladsen blandt maskinparken af testbænke - 10 i alt.

Mere simpel opspænding

Fordelen ved den nye testbænk for BG Service Center er, at den kan klare alle typer common rail injektorer og pumper, uanset om de er fra Denso, Delphi, Siemens/VDO eller Bosch. De øvrige testbænke er mærkespecifikke og kræver utroligt mange forskellige opspændingsværktøjer, lavet til hver enkelt type injektor. Hver af disse opspændingsværktøjer koster cirka 3000 kroner. Med den nye Carbon Zapp prøvebænk, vil der ikke være samme udgift, hvilket gør bænken mere alsidig.

Kræver autorisation

Salgschef Jesper Friis og værkfører Tommy Nielsen viser Motor-magasinets udsendte rundt i den store virksomhed, der beskæftiger 25 ansatte og omfatter blandet andet et Bosch Car Service værksted, Bosch Diesel Center og nu også bilsalg og -leasing i samarbejde med Carlounge i Silkeborg siden maj i år. Det står hurtigt klart, at her er tale om en specialistvirksomhed med stor ekspertise på dieselområdet.

- En del kunder, også fra autobranchen, tror, at reparation og renovering af injektorer er simpelt arbejde, der "kan klares med venstre hånd". Det er det langt fra. Derfor er det svært for os, når useriøse konkurrenter dukker op, ofte på sociale medier, med billige tilbud - og man blot dypper spidsen i rensevæske og påstår, at injektorerne dermed er ok. Her er vi specialuddannede og autoriserede hos de meget kritiske producenter, ligesom vi har for millioner af kroner nødvendigt specialudstyr og værktøj, fortæller Jesper Friis.

Egen-oplæring i prøvebænke

- Vi kan ikke bare ansætte en hvilken som helt mekaniker eller sågar dieseltekniker, de skal først oplæres, for der findes ingen uddannelse i at betjene prøvebænke. Derfor tæller også erfaring og viden, for at vi fortsat kan få lov til at skilte med vores autorisation. Og det giver god mening hele tiden at skulle efteruddanne sig, for teknikken bliver stadig mere kompliceret, idet man "piner" dyserne ved at lave tolerancerne mindre og sætte trykket op for at opnå endnu finere forstøvning af brændstoffet - og dermed levere bedre emissioner, siger Tommy Nielsen.

Jesper Friis tilføjer:

- Japanske Denso er skrappest og kræver fornyet autorisation hvert andet år. De andre producenter halter lidt efter på det område. Desuden holder Denso nøje øje med vores produktion og salg via serienumrene i injektorerne - der er således sporbarhed i alt, hvad vi laver. Her er Bosch også kommet med på vognen for nyligt med sit Bosch Quality Scan-system, hvor kunden får sporbarhed og sikkerhed for anvendte dele samt kvalitet.

Udvider i tungt segment

Den nye Carbon Zapp testbænk kan teste injektorer op til 2800 bar, hvilket indtil videre er rigeligt i forhold til dagens biler og euro-normer. Den giver også BG Service Center mulighed for at øge sin indsats i det tunge segment med lastbiler, entreprenør-køretøjer og skibe. Nu kan BG eksempelvis teste og renovere Caterpillar-injektorer og pumper. Nogle typer skal dog fortsat omkring firmaets samarbejdspartnere Alliant Power og Pro-diesel i USA.

Via Alliant Power får BG Service Center blandt andet reparationssæt til John Deere-injektorer.

Sparer 15 procent brændstof

En analyse og test, udført af Alliant Power har påvist at en forkert eller manglende IMA kode (injektor kode som programmeres ind i køretøjets ECU) kan betyde optil 15 procent afvigelse i brændstofmængden, hvilket kan have stor betydning for motorens ydeevne, forurening og der kan opstå følgeskader på køretøjets partikelfilter. BG Service Center investerede sidste år i en partikelfilterrense-maskine. 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.199