23948sdkhjf

Jan Magnussen: Corvetten kan tåle tæsk

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

24-timers Le Mans 2019, ikke mere snak - i morgen er det action. Hør hvordan Jan M ser dette års LM.

LE MANS-OPTAKT For knap to uger siden var samtlige af årets Le Mans-kørere ude at vise tænder - årets Le Mans-testdag blev kørt på den 13,6 km lange bane. Vel var det "bare" test; men alligevel: Hurtigst i GTE Pro var Jan Magnussen.

Så Jan: Hvordan er dine chancer i dette års Le Mans?



“De er gode. Og det var de også sidste år. Og året før, hvor vi punkterede og mistede en føring med halvanden omgang tilbage af løbet. Corvette Racing har generelt altid stået stærkt på Le Mans, hvilket simpelthen skyldes, at løbet er teamets ultimative fokus."

"Vi plejer at joke med, at det amerikanske IMSA-mesterskab udelukkende er forberedelse til 24-timersløbet på Le Mans. Og der er faktisk lidt sandhed i det, for programmet blev i sin tid startet fordi General Motors havde et ønske om at slå de europæiske konkurrenter i deres egen baghave."

"Siden 1999 har vi vundet løbet otte gange, og jeg har selv været med til fire af sejrene. Starten på årets IMSA-sæson samt vores deltagelse i WEC-løbet på Sebring viser, at vi også i år har en stærk bil. Og personligt bliver det 21. gang, jeg stiller op til løbet. Så ja, jeg vil betegne chancerne som gode. Men konkurrenterne siger nok det samme."

Hvad er netop din bils største force?

Læs også: Le Mans 2019 – danskere på pole

“Den er på mange måder en fantastisk racerbil. Men af forcerne er, at den er solid. Corvetten kan tage nogle knubs og køre videre, som om intet var hændt. Det er en stor fordel i et løb, som alle vil gøre rigtigt meget for at vinde..."

...og Corvettens største ulempe, hvad er den?

“Vi har efter fem sæsoner med C7’eren ikke fundet nogle endnu. Og småtingene er blevet fikset gennem årene. Nogle vil sige, at den er ved at være gammel, men vi vandt IMSA-mesterskabet i efteråret, så dén kan man heller ikke bruge. At bilen er en ældre sag betyder jo også, at vi kender den rigtig godt."

Hvor er dit favorit-sted på Le Mans?

Læs også: Heinemeier: Jeg er vild med Porsche-kurverne

“Vinderpodiet."

Hvem tror du vinder generelt?

“Der er nogen, som mener, at Toyota står ret stærkt igen i år."

Hvem tror du vinder din klasse - og du må godt "stemme" på dig selv!

“Så gør jeg dét! Spøg til side. Man skal altså tro på, at man vinder. Ellers bliver det et langt løb. Vi har de senere år oplevet at mangle fart helt fra de første træningssessions, og på et eller andet tidspunkt må man erkende sine svage sider. Men Le Mans er så meget andet end at sætte en god omgangstid. Vi har set så mange sindssyge ting gennem årene, og vi har selv oplevet at starte fra bageste række og ende med slutte som de første. Når alt det er sagt, så kunne jeg lige så godt pege på alle vores konkurrenter som potentielle vindere, for GTE Pro-feltet er cremen af fabrikshold, og alle kommer velforberedte til Le Mans. Det er derfor, det er så svært at vinde!"

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

DEBAT: Er klima den nye religion?

Plus

Bilsalg: Vindere og tabere i juli

Danskerne har taget Volkswagens mini-SUV, T-Cross, til sig. Til gengæld vender de Opel Insignia ryggen.

Plus

Utrolige biler til utrolige hammerslag

Dansker anholdt for svindel med luksusbiler

Spansk politi har i en storstilet aktion anholdt en dansker på den spanske solkyst for svindel og tyveri af luksusbiler.

Nyhedsbrev

8.216 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Billigere biler efterlod et hul i statskassen

Den tidligere regering fik aldrig fuldt finansieret lempelsen af bilafgifterne i 2017. Hullet i statskassen kan være i milliardklassen.

Online Avis Arkiv
Plus

Ny leasingdom åbner for tilbagebetaling

Negative forventninger breder sig

Flere bilforhandlere ser nu negativt på bilsalget i årets sidste måneder, viser undersøgelse fra AutoBranchen Danmark.

Bli’r 2019 kun et mellemgodt år?

Biltyverier: Branchen hårdt ramt

Tre aktuelle sager fra branchen. Hos fynsk AutoMester er man dybt rystet. Plus guide til at løse problemet med falske kørekort

Bølge af tyverier af lånte biler

Dansk Folkeparti vil give bilforhandlere adgang til register for at hjælpe dem mod svindlere.

Bilforhandler får medhold i principsag

En bilforhandler hæfter ikke for fejl og mangler, når årsagen hertil kan henføres til ændringer, som bilkøberen selv har foretaget på bilen. Dansk Bilforhandler Union glæder sig over dommen i den seks år lange BMW-sag.

Plus

Franske biler som premium

PSA går all in med DS - premiummærket, der skal bide skeer med de driftssikre tyskere. Ny Mini-SUV skal sætte turbo på salget.

Omnicar konkurs i Danmark

Svensk Bilgaranti/Fragus har taget over. Fremover satser it-selskabet kun på importører, store bilhuse og værkstedskæder, men ikke på enkeltstående bilforhandlere og værksteder.

Plus

Konkurser i juli i autobranchen

Ørsted skifter til elbiler

Ude og inde i autobranchen - uge 32

Kan man polere en bil med blot en vandslange?

Hæld et nyt vidundermiddel i højtryksspuleren - sprøjt - skyl - tør. Og bilen er poleret. Vi prøver Meguiar’s nye vask/voks med navnet Snow Foam.

Max. 60 i timen, Kenneth

Kender du Saust, Kenneth Saust - det tætteste man kan komme en dansk Mr. Yokohama. Tro os - han har lige taget et af livets skarpe sving, et af dem, der normalt tages med passende lav fart. Hvis man altså ikke lige er Saust.

Ajour med de korte nyheder fra autobranchen

Godt gang i salget af grønne biler i juli

Der var en mangedobling af salget af el- og hybridbiler i juli. Også det samlede tal er tilfredsstillende, mener de danske bilimportører.

Plus

Udsigt til høje bøder for brud på datasikkerheden

Datatilsynet lægger op til at udstikke gigantbøder til virksomheder for ikke at overholde reglerne.

Kevin Magnussen sagde ja til sin Louise på Fyn

Plus

Slut med Renault Clio som stationcar

Renault er klar med en stærk opdatering af minibilen Clio med gode køreegenskaber og imponerende interiør.

Fra biløkonom til medindehaver

Når en uddannelse som biløkonom suppleres med talent, passion og hårdt arbejde, ligger alle muligheder i branchen åbne. Jacob Møller Vasegaard er et godt eksempel på dette, da han netop er blevet partner hos Core Leasing.

Sig hallå til Mikaela

Albon overtager Gaslys Formel 1-sæde hos Red Bull

Hybridbil helt uden kobling

Plus

Ny leasingløsning til drømmebiler

Ajour med autobranchen: Branchemøde om ladestandere

Ude og inde - uge 27

DF vil give bilforhandlere adgang til register

Dieselgate
Tidligere Audi-direktør er formelt sigtet efter dieselsnyd

Ude og inde i autobranchen - fra juli

Ung dansker snupper sin første sejr i Formel 3

Smuk natur, flotte biler - og racerløb

Aston Martin-aktier får nye tæsk efter tab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Momentomformere til automatgearkasser

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra en fest fra fortiden

Herth + Buss / Jakoparts, direkte fra Tyskland

Miljøcontainer, walk-in skabet til din virksomhed

Breaking news

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Hvad er farligere end din svigermor?

Herth + Buss Jakoparts, direkte fra Tyskland.

Biltorvets debut på racerbanen stor succes

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Procesudsugning på autoværksted

#askwashtec

Drypper det på gulvet?

Ny bilvask hos Ole Jensen i Kalundborg

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

ShieldTecs Ultra & ShineTecs Ultra - Best shine meets best protection.

Fokus på værksteder: Bliv klar til uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet

Vind billetter til Copenhagen Historic Grand Prix

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Send til en kollega

0.204