23948sdkhjf

Jan Magnussen: Corvetten kan tåle tæsk

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

24-timers Le Mans 2019, ikke mere snak - i morgen er det action. Hør hvordan Jan M ser dette års LM.

LE MANS-OPTAKT For knap to uger siden var samtlige af årets Le Mans-kørere ude at vise tænder - årets Le Mans-testdag blev kørt på den 13,6 km lange bane. Vel var det "bare" test; men alligevel: Hurtigst i GTE Pro var Jan Magnussen.

Så Jan: Hvordan er dine chancer i dette års Le Mans?



“De er gode. Og det var de også sidste år. Og året før, hvor vi punkterede og mistede en føring med halvanden omgang tilbage af løbet. Corvette Racing har generelt altid stået stærkt på Le Mans, hvilket simpelthen skyldes, at løbet er teamets ultimative fokus."

"Vi plejer at joke med, at det amerikanske IMSA-mesterskab udelukkende er forberedelse til 24-timersløbet på Le Mans. Og der er faktisk lidt sandhed i det, for programmet blev i sin tid startet fordi General Motors havde et ønske om at slå de europæiske konkurrenter i deres egen baghave."

"Siden 1999 har vi vundet løbet otte gange, og jeg har selv været med til fire af sejrene. Starten på årets IMSA-sæson samt vores deltagelse i WEC-løbet på Sebring viser, at vi også i år har en stærk bil. Og personligt bliver det 21. gang, jeg stiller op til løbet. Så ja, jeg vil betegne chancerne som gode. Men konkurrenterne siger nok det samme."

Hvad er netop din bils største force?

Læs også: Overraskende kørere i filmen Le Mans '66

“Den er på mange måder en fantastisk racerbil. Men af forcerne er, at den er solid. Corvetten kan tage nogle knubs og køre videre, som om intet var hændt. Det er en stor fordel i et løb, som alle vil gøre rigtigt meget for at vinde..."

...og Corvettens største ulempe, hvad er den?

“Vi har efter fem sæsoner med C7’eren ikke fundet nogle endnu. Og småtingene er blevet fikset gennem årene. Nogle vil sige, at den er ved at være gammel, men vi vandt IMSA-mesterskabet i efteråret, så dén kan man heller ikke bruge. At bilen er en ældre sag betyder jo også, at vi kender den rigtig godt."

Hvor er dit favorit-sted på Le Mans?

Læs også: Sådan holder Magnussen og Lundgaard sig varme

“Vinderpodiet."

Hvem tror du vinder generelt?

“Der er nogen, som mener, at Toyota står ret stærkt igen i år."

Hvem tror du vinder din klasse - og du må godt "stemme" på dig selv!

“Så gør jeg dét! Spøg til side. Man skal altså tro på, at man vinder. Ellers bliver det et langt løb. Vi har de senere år oplevet at mangle fart helt fra de første træningssessions, og på et eller andet tidspunkt må man erkende sine svage sider. Men Le Mans er så meget andet end at sætte en god omgangstid. Vi har set så mange sindssyge ting gennem årene, og vi har selv oplevet at starte fra bageste række og ende med slutte som de første. Når alt det er sagt, så kunne jeg lige så godt pege på alle vores konkurrenter som potentielle vindere, for GTE Pro-feltet er cremen af fabrikshold, og alle kommer velforberedte til Le Mans. Det er derfor, det er så svært at vinde!"

Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Plus

Hessel tilfreds med hjælpepakker

Bjarne Hessel er tilfredse med det sikkerhedsnet, hjælpepakkerne har lagt under virksomhederne. Bilforhandleren er foreløbig den autovirksomhed, der har modtaget flest penge i lønkompensation.

Plus

Større rokade i Interdans bestyrelser

Tesla-ejere snakker om ... serviceaftaler

Snakker bilejere om serviceaftaler? Det afhænger af ejerens bil, viser ugens Voxmeter-analyse.

Renault nedlægger op mod 15.000 job på globalt plan

Holland opgiver at arrangere Formel 1-grandprix i år

Nyhedsbrev

8.392 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Hvad gør vi nu, lille mikro?

Mikroerne er på vej ud af markedet og bilfabrikkerne stopper udviklingen af dem - men efterspørgslen er stigende.

Online Avis Arkiv

Det store overblik over vores autobranche

Med en omsætning på 100 mia. kr. er den firehjulede branche mildest talt stor - og derfor tilsvarende vanskelig at få overblik over. Det giver specialmagasinet, Hvem Er Hvem imidlertid. 116 siders magasin følger gratis med avisen i dag.

Kritik af udfasning af hjælpepakker

Bilforhandlerne har brug for de hjælpepakker, som den økonomiske ekspertgruppe vil afskaffe. Selv med hjælpepakkerne står hver femte bilforhandler over for konkurs, mener AutoBranchen Danmark

Mænd kan ikke få dem store nok

Tendensen er klar, når det handler om den lille forskel mellem mænd og kvinder, når det gælder deres ønske om en ny bil.

FDM vil se om tysk erstatning i dieselgate kan omfatte Danmark

Macron lover milliardhjælp til Frankrigs bilindustri

Den franske præsident er klar til at bruge omkring 60 milliarder kroner på den franske bilindustri.

Serviceaftaler med gratis motorgaranti

Midtjyder skrottede flest dieselbiler

Formodet coronasvindler fra bilbranchen sigtet

En 57-årig mand fra bilbranchen er sigtet for svindel med hjælpepakker, der kan give firedobbelt straf. Dommeren har nedlagt navneforbud i sagen.

Plus 2

Kendt branchemand død

Plus

BILTEST: God mikro til dårlige tider

PRØVEKØRT: Hyundai kan uforvarende være heldige med som de eneste at have en ny udgave af en mikrobil.

Plus

Ny direktør for Dansk Bilglas

Dieselgate
VW dømt til at give erstatning i civilsag om dieselgate

Tusindvis af civile søgsmål mod Volkswagen ventes at følge en principiel dom i Karlsruhe mandag.

Er kosmetiske skader på bilen en mangel?

Ankenævnet behandler også sager om fejl af kosmetisk karakter. Man kan i den forbindelse også nogle gange diskutere, hvad der kan kaldes kosmetiske fejl i forhold til hvorledes fejlene udmønter sig.

Plus

Fortsat usikkerhed om elbilafgifter

Regeringen lader elbiler hænge i usikkerhed om 2021-afgift og afventer rapport fra bilkommissionen.

Biludlejningsfirmaet Hertz styrer mod konkurs

Plus

De helt små hitter igen

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Plus

Nye konkurser: KD Car Trading og SK Biler stopper

Kendt branchemand død af corona

Motorhistorisk Samråd målløs over afgang

De Radikale vil forbyde salg af fossile biler i 2025

Plus

Ny formand for Mercedes-Benz Finans

Elon Musk trodser myndigheder ved at genåbne Tesla-fabrik

Plus

Henrik Isaksen fra direktør til bestyrelsesformand hos GreenMobility

Musk truer med at flytte Tesla-produktion ud af Californien

Plus

Svag nedgang i antallet af bilsyn

Plus

Veteranfolket: Drop nu orginalitetskrav

Kabalen ruller: Ferrari henter spanier hos McLaren

McLaren henter australsk Formel 1-stjerne hos Renault

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

LÆKRE LOKALER I bilbranchens IT-center

Danmarks billigste elbil er fantastisk

Salgsanvarlig UK/Irland til Digital-servicebook.com

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid

Digital-servicebook.com opruster i UK/Irland

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

TILBUD! Vi rydder op på lageret

Form over funktion – Kia Proceed GT-Line

Er din jordforbindelse helt skæv?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

Er jeres setup lige så skarp som resten af jeres virksomhed?

FDM: Sikkerhedssystemer kan give falsk tryghed i nye biler

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

Tillykke til bilhuset Henrik Christensen med hjemmesiden

Kraftig motorrumslampe med maksimal fleksibilitet

Corona gør autocampere hot

Ny Hygiejnestation fra bott kan nu også leases

Genopladelig og kraftfuld LED-pencillygte fra SCANGRIP

Effektivt udstyr til dit værksted med leasing aftale

Send til en kollega

0.173