ANALYSE Søndag stemte 400 millioner europæere i 28 lande om de 705 pladser i Europa Parlamentet. Og ser man på valget med autobranchens briller, er det åbenlyst, at den medvind, de grønne partier fik, vil få stor betydning for bilindustriens vilkår. De Grønne i Tyskland blev det tredjestørste parti og grønne partier fik også stor fremgang i Frankrig, Sverige og Finland. Og det er ikke godt nyt for de traditionelle bilfabrikker. I hvert fald ikke de af dem, som ikke allerede nu har tænkt elbiler dybt ind i deres strategi.
Ud over fremgang til de grønne partier gav valget en lussing til den konservative blok, kaldet EPP, som ellers er den gruppering, den eller så magtfulde billobby har sat sin lid til. EPP er gået fra 216 pladser til 182 af de i alt 705 pladser i Parlamentet. Også den socialdemokratiske gruppe fik stryg til valget. Således mistede de to traditionelle partifamilier - den konservative EPP og socialdemokratiske S&D - det flertal, der i flere år, siden EU-parlamentets fødsel i 1979, har givet dem magt til at føre politik uden om protestpartierne.
Nu kan den liberale gruppe ALDE blive tungen på vægtskålen.
Så var holdningen i autobranchen, at eksempelvis implementeringen af WLTP-normen skete med lige lovlig kort varsel, er der kun ét at sige: Dette er kun begyndelsen.
Den grønne dagsorden
For ikke nok med at de grønne partier høstede fremgang; samtlige partier - uanset om de kalder sig liberale, konservative eller socialdemokrater, har alle sat klimadagsordenen øverst.
Derfor vil det som brugtvognsforhandler være klogt at tænke i, at bugnende lagre af brugte dieselbiler måske kan ende med at være en gigantisk dødvægt. Og værkstederne skal for alvor til at overveje, hvordan de kan servicere el- og hybridbiler. Bilimportørerne og mærkeforhandlerne bør forbedrede sig på, at danskerne i langt højere grad vil efterspørge grønne biler.
Og på onsdag skal vi stemme igen. Denne gang til Folketinget.
EP-valg: De grønne gik frem - industri-partier tilbage
Bilindustrien får næppe meget medvind i det nye EU-Parlament.