VURDERING Kunderne skal have, hvad de betaler for - og gerne lidt mere. Det er baggrunden for en række kvalitetskursuser, som Dansk Autogenbrug (DAG) gennemfører i disse uger over hele landet - de resterende i uge 22 i Midtjylland og uge 23 på Sjælland. Kurserne er obligatoriske at deltage i for DAG’s 65 medlemsvirksomheder.
Formålet med kurserne er god opmærkning af genbrugsdele i kvalitets-kategorier, så et bestillende værksted ikke bliver skuffet over at modtage eksempelvis en brugt dør eller kølerhjelm. Den skal simpelthen svare til forventningen på værkstedet.
Kategoriseringen af genbrugsdele er blevet til som en række guidelines via en kvalitetsgruppe omkring brugte dele i skadesarbejdet bestående af DAG og den samlede autobranche samt forsikringsbranchen.
Brug for opdatering
Direktør i DAG, Børge Madsen, fortæller, at kvalitetskodnings-ordningen er i god gænge hos de danske autogenbrugsvirksomheder.
- Det er jo en forholdsvis ny ordning, der er begyndt at vinde indpas i virksomhederne. Her fra brancheforeningen følger vi løbende op og gennemfører nu kursusrækken, da der er behov for opdatering af medlemmerne, fordi der sker nyt hele tiden omkring bilmodeller, samarbejde med taksatorer, ny elektronik - og fordi nye medarbejdere skal lære alt om kvalitetskodningen. Det er jo sådan, at de medarbejdere i genbrugsvirksomhederne, der sælger dele til autobranchens værksteder, skal kunne stole på, at de dele, der sendes ud til kunderne, er i orden og mærket korrekt op efter de fælles guidelines, siger Børge Madsen.
Færre dele retur
Branchedirektøren fortæller, at der er en faldende tendens til, at værksteder sender genbrugsdele retur. Det sker oftest, fordi der er bestilt en forkert vare - trods fotos og stregkode, så genbrugsdelen burde være matchet korrekt efter bil og årgang via også typegodkendelsen.
- Kunden skal kunne stole på, at delen i en bestilt kvalitet B2’er ikke reelt er en B3’er. Måske kunden omvendt får en kvalitet svarende til en B1’er, hvilket jo giver en ekstra positiv modtagelse. Generelt vil vi i kvalitetssystemet hellere have, at delene bliver vurderet til en bedre kategori, end de egentlig er i - det højner anseelsen af de brugte dele på værkstederne, når kunderne bliver positivt overrasket, siger Børge Madsen.
Opgør med opgørelse
Han ville gerne, at mængden af dele til genbrug blev kraftigt forøget fra et par procent i dag til at udgøre 10-15 procent i skadesarbejdet. Her fremhæver Børge Madsen, at udbredelsen især holdes nede af lovgivningen, der kun tillader opgørelse af forsikringsskader med nye reservedele.
- Det medvirker til, at flere biler end nødvendigt bliver erklæret totalskadet, fordi de bliver for dyre at reparere. Det er jo paradoksalt, at biler skal gøres op med nye dele, når værkstederne derefter ofte benytter genbrugsdele eller alternative dele i selve udbedringen. Denne problematik sætter vi fokus på under Folkemødet på Bornholm 13.-16. maj - i år gælder det denne problematik, og ikke reparationsgrænsen, der jo er faldet på plads, når næste indfasning og procentforhøjelse til 75 procent finder sted i 2020, siger Børge Madsen. Han nævner i samme åndedrag et generelt ønske i befolkningen og politisk om mere cirkulær økonom og mindsket CO2-belastning, der kan opnås ved genbrug fremfor produktion af nye dele.
DAG deltager i Folkemødet sammen med SMVdanmark og Dansk Bilbrancheråd, der har sammenfaldende interesser omkring reparationsarbejdet og brug af brugte dele.
Kvalitet og genbrug i fokus
Dansk Autogenbrug afvikler netop nu kurser for medlemsvirksomhederne om kvalitetskodning af dele. Et politisk pres for brug af genbrugsdele er klar til Folkemødet på Bornholm.